maandag 2 maart 2015

M.P.O. Books blijft ook in zijn nieuwe boek dicht bij huis


Onlangs verscheen een nieuwe misdaadroman van de Utrechtse schrijver M.P.O. Books: 'Cruise Control': Op een zomeravond wordt op een recreatieterrein in Leusden een homo doodgeschoten …


Sherlock Holmes
Voor de auteur was het schrijfwerk bepaald geen sinecure: het kostte hem zo'n tweeduizend uur om de roman te voltooien: "Tien jaar geleden ben ik er al aan begonnen, maar van die eerste versie is maar een klein deel overgebleven. Om de spanning er langer in te houden ben ik gaan schuiven met perspectieven."

Schrijven doet de veertiger Books nu 25 jaar. Op de middelbare school ontstond zijn voorkeur voor de misdaadroman: "De boeken op de verplichte lijst spraken me niet aan, ik hield van Sherlock Holmes. Omdat er niet zo veel goede detectiveverhalen waren, ben ik ze zelf maar gaan schrijven."


Hardop lezen

'Cruise Control' is de negende politieroman van Books. De schrijver houdt er een geheel eigen wijze op na om zichzelf scherp te houden: nieuwe teksten leest hij (meerdere keren) hardop voor: "Ik wil voelen hoe het geschreven moet zijn. Eerst lees ik stukken tekst hardop, vervolgens doe ik dat woord voor woord, en dan lettergreep voor lettergreep. Tenslotte lees ik het hele boek nog een keer hardop voor. Dit duurt wekenlang, en op een gegeven moment komt het mijn neus uit. Maar ik wil een zo hoog mogelijk niveau halen."

Van der Gijp
Het thema van de 'cruisende' homo's ontstond na het lezen van een nieuwsbericht, een aantal jaren geleden, over recreatieterrein De Treekerpunt in Leusden: homo's zorgden hier voor overlast: "Ik was al van plan om over een seriemoordenaar te schrijven, maar nu had ik ook een decor." Ook een uitspraak van voetbalanalist Van der Gijp, waar veel om te doen was ("Er zijn maar weinig homofiele voetballers in Nederland"), triggerde Books: "Half Nederland viel over hem heen. Ik vond dat een zwaar overspannen reactie. Als je wil kun je overal haat zien, ook als die er niet is."

Ervaring
Helemaal tevreden over de belangstelling voor zijn nieuwe boek is Books niet: "Er was wel wat aandacht van de regionale pers, maar van de landelijke media heb ik niks gehoord. Die richten zich, zeker tijdens een crisis, vooral op de grote uitgeverijen." Omdat hij inwoont bij zijn hulpbehoevende moeder in Doorn lukt het de schrijver net om de eindjes aan elkaar te knopen. Bijkomend voordeel: "De kennis die ik opdoe bij het helpen van mijn moeder heb ik gebruikt bij de karakterisering van de vrouwelijke rechercheur in mijn boek: zij heeft een echtgenoot waar ze voor moet zorgen."

De thrillers en detectives van M.P.O Books spelen zich af op en rond de Utrechtse Heuvelrug. In 1999 bedacht hij de opzet voor zijn boekenserie over politiedistrict Heuvelrug, met als hoofdpersoon rechercheur Bram Petersen die samen met zijn team werkt aan het oplossen van misdrijven in district Heuvelrug. 

Eerder verschenen in het Stadsblad Utrecht.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten