donderdag 27 augustus 2015

Op twee wielen de wereld over


1 september vertrekt Utrechter Rick Creemers, vanaf de Domtoren, voor een solo fietstocht van 55.000 kilometer rond de wereld. In twee jaar tijd doorkruist hij 53 landen. Op de valreep stelde het Stadsblad hem nog enkele vragen.

Hoe bereid je je voor?
"Fietsen, fietsen en nog eens fietsen. Mentaal en fysiek moet ik top zijn. Mijn knieƫn moeten wennen aan de vele ronddraaiende bewegingen en mijn billen aan het zadel. Verder ren, 'spin' en zwem ik veel zodat ik in topvorm blijf."

Waarom ga je deze tocht maken?
"Vanaf mijn zesde wil ik al op wereldreis. De vrijheid, de verschillende culturen en het constante avontuur trekken me enorm. Ik heb vroeger veel gereisd met mijn ouders, en toen ik ontdekte dat mijn opa ook grote afstanden heeft gefietst twijfelde ik niet langer: ik ga die langgekoesterde wereldreis maken!"

Waar zie je het meeste tegenop?
"De conflictgebieden: ik doorkruis enkele regio's waar men zich liever niet bevindt. Dit is best eng en kan ook vervelend uitpakken. Maar ik ben niet bang omdat ik weet wat de risico’s zijn en wanneer ik moet omkeren, of een andere route moet volgen."

"Ik ben me zeer bewust van het feit dat er dingen mis kunnen gaan. Tijdens de voorbereiding is een goede vriend van mij verdronken, samen met een collega. Dit was een grote klap, maar zorgde er ook voor dat ik weet wat er kan gebeuren onderweg. Het zou niet gezond zijn als ik niet af en toe dacht: "Waar ben ik aan begonnen?" Maar dit houdt me ook scherp."

Waar kijk je het meeste naar uit?
"De Himalaya en de outback in AustraliĆ«! Deze twee titanen in de natuur vormen een enorme uitdaging. Het idee alleen al dat ik daar straks, op mijn fietsje, doorheen ga … Ook het minimale leven, waarbij alles op en om mijn fiets zit, lijkt me heerlijk om te ervaren."

Is het geen eenzame onderneming?
"Jawel, maar onderweg kom je zoveel leuke mensen tegen dat ik me waarschijnlijk zelden alleen zal voelen. Bovendien kan ik ook prima alleen zijn: Vanaf 16-jarige leeftijd woon ik al op mijzelf, en veel van mijn avonturen ondernam ik in mijn eentje. Ik weet dus hoe ik hiermee om moet gaan."

Wat neem je eigenlijk mee?
"Heel veel, maar ook heel weinig: een tent, slaapzak, luchtbedje, reservemateriaal, EHBO set, telefoon, gps, helm, kleding, foto’s van thuis en weggeefdingetjes."

Hoe heb je de route bepaald?
"Ik heb avonden zitten lezen over de gebieden waar ik heen wilde gaan. Via buitenlandse zaken heb ik informatie gewonnen over de veiligheid, en online was veel te vinden over visa, eten, drinken en andere zaken. Dit heeft geleid tot de uiteindelijk route."

De reis van Rick Creemers is te volgen via https://www.facebook.com/cyclingdutchman

Eerdere publicatie in het Stadsblad. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten