donderdag 22 augustus 2019

De Kleedkamer: Mark Rietman


Uitagenda Utrecht vraagt acteurs, cabaretiers, muzikanten, etc. naar hun beleving van de laatste momenten voordat ze het podium opgaan. Acteur Mark Rietman staat momenteel in de theaters met zijn vertolking van Salieri in 'Amadeus' van regisseur Theu Boermans.

Heb je last van zenuwen voor je op moet?
‘Vroeger kon ik erdoor bevangen raken, maar tegenwoordig ga ik er beter mee om. Voor een première ben ik nog wel altijd nerveus. Maar er is geen peil op te trekken. Pas geleden zaten de koning, koningin en drie dochters in de zaal. Hun aanwezigheid bezorgde mij totaal geen nervositeit. Een week later kwam een collega naar mijn voorstelling en dacht ik de hele tijd: wat zou hij ervan vinden? Het zijn mentale processen die je niet in de hand hebt.’

Wat doe je ertegen?
‘Ik ben altijd erg vroeg in het theater. Er zijn acteurs die op het laatste moment binnenlopen, maar ik hou ervan om eerst wat te babbelen met collega’s, grapjes te maken en een beetje te over het toneel te darren. Ook vind ik het fijn om even alleen te zijn in de kleedkamer. Dan lees ik het script nog eens door, overdenk mijn vorige voorstellingen en focus op wat komen gaat.’

Herinner je je eerste podiumervaring?
“Nee, maar dat moet op de lagere school geweest zijn. Ik weet wel nog dat ik auditie moest doen voor de toneelschool. In een kamertje zat ik samen met een meisje te wachten. Zij was voor mij aan de beurt, maar zag groen van de zenuwen. Ik dacht: “Dat laat ik niet gebeuren.” Door haar zenuwen werd ik weer rustig. Ze heeft mijn auditie gered. Ik geloof niet dat ze is aangenomen.”

Waar gaat de voorstelling Amadeus over?
‘Hoe geef je invulling aan je leven als een ander meer talent heeft? De middelmatige componist Salieri ontmoet Mozart en onderkent direct zijn genie. Hij kan het niet accepteren en doet er alles aan om Mozart het leven zuur en zelfs onmogelijk te maken. Ook voert hij een strijd met God met wie hij ooit afsprak: “Ik zal braaf leven en mooie muziek maken, geeft u mij dan het goddelijke talent.” Maar zo zit God niet in elkaar, ook al omdat hij niet bestaat, haha.’

In hoeverre voel je gelijkenis met Salieri?
‘Een tijdje ben ik gestopt met acteren en les gaan geven, omdat ik het gevoel had het goddelijke talent te missen. Dat ik genoeg rollen aangeboden kreeg, deed daar niets aan af. Maar de pret die ik beleef aan het acteren komt altijd weer bovendrijven. Anders had ik het ook geen 30 jaar volgehouden. Ik ben geen jaloerse hater, zoals Salieri, ik kan iemand erg bewonderen. Pierre Bokma heb ik bijvoorbeeld heel hoog zitten. Hij is een groot talent waar ik graag en met veel liefde naar kijk. Nee, ik zou hem nooit het leven zuur maken. Hij moet blijven spelen totdat hij erbij neervalt.’

Eerdere publicatie in de Uitagenda Utrecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten