Live: Roosbeef. De onvoorspelbaarheid zelve
Met een luide oerkreet begroet ze de volle zaal. De in het zwart geklede zangeres (tegenwoordig woonachtig in Antwerpen) zet vervolgens kalm in met de eerste drie songs van haar laatste, ingetogen cd Kalf: 'Amerika', 'Controleer Mij' en 'Ik Wil Je Dragen'. Al snel wordt duidelijk dat het geluid vanavond een stukje steviger is dan op dat album. Haar drie mannelijke (waarvan twee Belgische) kompanen staan garant voor een strakke, en soms vrij stevige begeleiding. De presentatie van Roosbeef is, zoals altijd, wat onbeholpen, maar niet van humor gespeend: "Een half jaar geleden stond ik nog in de kleine zaal en nu hier!"

Roosbeef toont vervolgens weer eens haar clowneske gezicht als ze 'Vergis ik mij' inluidt met de woorden: "Van dit liedje heb ik altijd een hekel aan de tekst gehad." Ook trekt ze even haar sok uit om haar blauwe teen te tonen aan het publiek. Er volgen dan een paar liedjes waarin ze enigszins vervalt in de hoge, schelle uithalen uit haar begintijd, zoals in de garagerocker 'Und Man Liebt So Viel' (een knipoog naar Nina Hagen?). En in 'Omdat ik dat wil' komt ze slechts met moeite boven het stevige rockgeluid van haar band uit.
Het slot van het optreden is in stijl, met het prachtige 'We Hebben Alles', dat ze speelt op gitaar en waarbij ze door Tijs Delbeke subtiel wordt begeleid op piano. In de toegift speelt Roosbeef, solo op gitaar, een alleraardigst nieuw liedje ("Ik heb intussen al zo vaak gezegd dat het een nieuw lied is, dat het dat nu niet meer is.") en zingt ze over de modemeisjes en de Schelde, de rivier die tegenwoordig onderdeel is van haar habitat. Met het dramatisch sterke 'Sirene' sluit ze samen met haar band de avond krachtig af.
Eerder verschenen op KindaMuzik.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten