woensdag 20 mei 2026

Cuby


In een uithoek van Nederland ligt een van de leukste musea van het land: het C+B Museum. Terecht dat in het Drentse Grolloo voor deze plek is gekozen, want de voormalige boerderij was ooit de woning en oefenruimte voor Harry (Cuby) Muskee en band.


De ontvangst in het Drentse blues-dorp is toepasselijk, met de tekst ‘Welcome to the blues village Grolloo’, onder het blauwe bord met de dorpsnaam. Alsof je een groezelig blues-stadje ergens in het zuiden van de VS binnenrijdt. De koeien, paarden en het blakend groene weiland direct naast het bord helpen je snel uit die droom. Nee, geen katoenvelden hier.

Aanvankelijk werd bluesman pur sang Harry Muskee gegrepen door de jazz, zo leert de expo ons. Maar vanaf het moment dat hij John Lee Hooker voor het eerst hoorde, stond zijn leven in het teken van de blues. Al luisterde hij ook veel naar klassiek (Mozart) en fado (Cristina Branco). Via luisterfragmenten, filmopnames, brieven, ansichtkaarten en schoolrapporten (niet zo best) wordt in de voormalige boerderij het leven van de in 2011 overleden blueszanger ontvouwd.

dinsdag 12 mei 2026

Bijna Elvis


Almost in Elvis is een periodiek die op onregelmatige basis verschijnt, met verhalen gerelateerd aan Elvis Presley. Niet louter bedoeld als heldenverering, maar het fenomeen gezien in zijn tijd.

Onlangs verscheen de 22e uitgave getiteld Black Star, waarin 'de geboorte van de moderne popmuziek ten tijde van de segregatie in de VS' centraal staat. En dat alles dus gelinkt aan Elvis. Te lezen zijn o.a. beschouwingen, gedichten, (al dan niet fictieve) reportages en een albumrecensie (Almost in Love), een terugkerende rubriek. Behalve van initiatiefnemer en schrijver van het eerste uur Dennis van Tiel zelf zijn er ook bijdrages van andere auteurs, zoals Ludo Diels en John Schoorl.

Ik was er ook voor gevraagd, maar ik heb toch net iets te weinig affiniteit met Elvis. Die Sun Sessions uit zijn begintijd vind ik steengoed en daarna heeft de man zeker nog een aantal sterke songs gemaakt, maar een fan of iets in die trant ben ik nooit geweest. Wel was ik ooit op Graceland (ik had het anders ingericht) en in de Sun Studio in Memphis. Dat laatste was natuurlijk geweldig, vooral omdat Johnny Cash er had opgenomen.

Uit het oog, maar niet uit het hart


Een band die ik eerlijk gezegd een beetje uit het oog en oor verloren was, is Les Négresses Vertes. En toen stond de vrolijke Franse formatie opeens in Paradiso. Daar moest ik bij zijn.

Het was een verfrissend geluid eind jaren 80, begin jaren negentig ten tijde van de grunge en hiphop, die fijne mix van Franse accordeon, feestelijke blazers, opzwepende rai en punk (light) van Les NĂ©gresses Vertes. ‘De Franse versie van The Pogues’ werden ze liefkozend genoemd.

Hun eerste albums Mlah (1988) en Famille nombreuse (1991) heb ik indertijd veel gedraaid. Er bestond ook een Nederlandse variant, Les Charmeurs, die zeker niet onverdienstelijk uit hetzelfde muzikale vaatje tapte. En je had ook nog Mano Negra natuurlijk.