De Gouden Eeuw muzikaal verbeeld
Aan de muur van zijn werkkamer herinnert een gouden plaat aan zijn verleden met Flairck, de instrumentale folkband waarmee Hans Visser in de jaren '70 en '80 veel succes had. "We bestaan al lang niet meer hoor. Ik ben de enige die nog optreedt." Na Flairck werkte Visser samen met onder andere Herman van Veen, Liesbeth List en George Moustaki. Sinds een jaar of vijftien maakt hij, samen met zijn vrouw en accordeoniste Irene Filippova, muziektheater.

In de voorstelling passeren schilders als Rubens, Rembrandt en Vermeer de revue, maar er is ook aandacht voor de eerste vrouwelijke meester-schilder, Judith Leyster. Aan de hand van verschillende thema's (o.a. politiek, landschap en steden, ijspret, eten en drinken, het boerenleven en erotiek) schetst het duo een mooi portret van de Gouden Eeuw. Ballades, zeventiende-eeuwse liedjes en improvisaties zorgen voor de muzikale omlijsting. "Bij het gepassioneerde werk van Rubens spelen we een tango van Piazzolla, bij de verstilde landschappen van Jan van Goyen hoor je een ballad."
Al in zijn Flairck-periode werkte Visser met muziek en beeld. "Ik vind dat een mooie combinatie. Je zag het vroeger al in de stomme films. Met muziek kun je de beelden lekker aandikken." De muzikant heeft zich flink moeten inlezen voor dit onderwerp. "De gemiddelde Nederlander weet al veel over de Gouden Eeuw. Toen ik anderhalf jaar geleden begon, schoot ik dan ook aardig in de stress: ik wist nog veel te weinig. Maar dat heb ik aardig ingehaald ha ha."
Want wat begon als een interessant idee is bijkans uitgegroeid tot een fascinatie. "In totaal doen we nu 35 voorstellingen, maar daarna ga ik dit project nog doorzetten en perfectioneren. Ik ben er nog niet klaar mee."
Al in zijn Flairck-periode werkte Visser met muziek en beeld. "Ik vind dat een mooie combinatie. Je zag het vroeger al in de stomme films. Met muziek kun je de beelden lekker aandikken." De muzikant heeft zich flink moeten inlezen voor dit onderwerp. "De gemiddelde Nederlander weet al veel over de Gouden Eeuw. Toen ik anderhalf jaar geleden begon, schoot ik dan ook aardig in de stress: ik wist nog veel te weinig. Maar dat heb ik aardig ingehaald ha ha."
Want wat begon als een interessant idee is bijkans uitgegroeid tot een fascinatie. "In totaal doen we nu 35 voorstellingen, maar daarna ga ik dit project nog doorzetten en perfectioneren. Ik ben er nog niet klaar mee."
Eerdere publicatie in het Stadsblad.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten