woensdag 2 juli 2014

'Romantische gek' stille kracht van Le Tour Utrecht
 

Komende zaterdag start de Tour de France in het Engelse Leeds. Maar Utrecht maakt zich al op voor de Tourstart in 2015.

De initiator is de Utrechtse verslaggever/schrijver Jeroen Wielaert. Jarenlang volgde hij als wielerjournalist de Tour de France van zeer nabij, totdat hij besloot dat Le Grand Départ naar Utrecht moest komen. In 2002 krabbelde Wielaert in café de Vooghel op twee bierviltjes zijn ontwerp: "Ik heb het plan bedacht, maar het lobbyen deden de burgemeester en de ambtenarij. De tourorganisatie onderhandelt niet met 'gekke burgers' zoals ik. Wel heb ik voortdurend de bezieling op peil gehouden."

Brandstof
Als in 2010 de Tourstart aan Rotterdam wordt toegewezen, is dat een fikse tegenvaller. Maar gemeente en Wielaert zetten door, mede omdat Tourdirecteur Christian Prudhomme Utrecht adviseert om kandidaat te blijven. Wielaert: "Het klikte goed tussen Prudhomme en Wolfsen. En Prudhomme herinnerde zich ook nog het enthousiasme bij de eerdere Tourstart in Nederland." Kritiek op het 'grote denken' stimuleert Wielaert slechts: "Voor mij was het de perfecte brandstof als mensen zeiden: het lukt nooit. Dan dacht ik altijd weer aan die bierviltjes."

'Le fou romantique'
In april 2012 is er dan -eindelijk- de (informele) toekenning van Le Grand Départ aan Utrecht. Wielaert: "Prudhomme had tranen in zijn ogen toen hij mij op de hoogte bracht, ontroerd en verguld om het met mij te delen. Hij noemde me altijd 'le fou romantique' ('de romantische gek')." Later die dag zat Wielaert bij Omroep Utrecht waar hij nog niks mocht vertellen: "Ik heb er een ongelooflijk potje omheen zitten lullen. Tegen mijn collega's moest ik ook mijn kanis houden. Achter mijn onnozele masker van 'le fou romantique' speelde ik een andere rol, met verve!"

Grote kleine stad
Waarom heeft de Tourorganisatie gekozen voor Utrecht? Wielaert: "Het is een wonderbaarlijk mooie stad die veel Nederlanders niet kennen. Iemand van de Franse televisie die op bezoek was, zei: ''C'est une grande petite ville". En zo is het." Verguld is Wielaert over het feit dat de Tourcaravan de 'DOMunder' passeert, de schatkamer van archeologische resten op het Domplein: "Dat is een wonderlijke combinatie! Het gaat bij allebei om een paar gekke burgers die dat hebben bedacht en doorgezet."

En hoe zit het nu met het Calimero-complex van de Utrechter? "Dat zie ik helemaal verdampen. Het is geweldig om te zien hoe trots de mensen zijn. Ze kunnen niet wachten!"

Opwarmertjes het komend jaar voor Le Grand Depart in Utrecht zijn o.a. een expositie in het Spoorwegmuseum, een filmfestival, een foto-expositie en de première van wielerfilm 'Ventoux'. Wielaert heeft nog een boodschap voor Utrechtse bedrijven en bewoners: "Op een gegeven moment zijn de commentatoren wel uitgeluld over de Domtoren. Er wonen hier genoeg mensen met gekke ideeën, dus: Doe maar wild!"

Eerdere publicatie in Stadsblad Utrecht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten