vrijdag 26 juni 2009

Harold K wil literair spel met de luisteraar aangaan


De nieuwe cd is bijna klaar, maar eerst vertrekt hij voor vier maanden naar Berlijn. Harold K, een Limburgse troubadour die vanuit de Utrechtse wijk Lunetten zijn verhalende verkenningen van de ziel de wereld instuurt. Straatnieuws sprak met hem in het Louis Hartlooper Complex over zijn nieuwe album De Laatste Pionier: 'Het Nederlands mooi laten klinken, dat is voor mij de grote uitdaging.'

Zijn achternaam leidde regelmatig tot misverstanden, dus besloot Harold Konickx de letters achter de K weg te laten: Harold K werd de artiestennaam. Mooie bijkomstigheid is dat in een van zijn favoriete boeken, ‘Het Proces’ van Franz Kafka, de hoofdpersoon wordt aangeduid met Josef K. En een andere geliefd schrijver van de Limburgse neerlandicus, Gerard Reve, placht collega Harry Mulisch aan te duiden met Harry M.

Wendla
Het debuut van Harold K uit 2005, Mengsmering, bevatte voornamelijk ingetogen luisterliedjes, geworteld in de Amerikaanse blues en folk. De Laatste Pionier is rijker georkestreerd en neigt door de dromerige en vervreemdende sfeer eerder naar een band als Spinvis. 'Ja, dat klopt wel, ik wilde nu eens echt uitpakken. Ik heb altijd een voorliefde gehad voor indiepop en als het goed is hoor je dat op mijn nieuwe cd'. Harold K schreef voor De Laatste Pionier verhaaltjes vanuit diverse personages: 'Experimenteren met perspectieven, zoals Bertolt Brecht, Kurt Weill en ook David Bowie dat deden, dat was de opzet. Ik wil een literair spel met de luisteraar aangaan.'

Zo is de tekst van Ik ben Wendla (naar een karakter uit een negentiende-eeuws toneelstuk) geschreven vanuit de optiek van een veertienjarig kind. Op zijn nieuwe album bezingt Harold K 'de mensen die hun ruimte aan het bevechten zijn en hun wereld willen afbakenen' en 'zij die ergens bij willen horen, maar er niet in slagen, zoals Reiger Wim.' De tien liedjes zijn kunstig in elkaar vervlochten, met tussendoor stemmige interludia die volgens Harold K dienen als 'passe partouts voor de songs'. De titel van het album, De Laatste Pionier, is associatief tot stand gekomen: 'In de Volkskrant zag ik een foto van kardinaal Simonis die afscheid neemt: een mooi beeld voor de laatste pionier. Maar de albumtitel verwijst ook naar de narcistische medemens die leeft met het motto: flikker allemaal maar op!'

Ear-opener
Behalve door boeken en films laat Harold K zich inspireren door ‘eerlijke’ muziek van artiesten als Mary Gauthier, Leonard Cohen en Lucinda Williams. Maar ook de abstractere oprechtheid van een band als Radiohead spreekt hem aan. Wat Nederland betreft is Harold K lovend over woordkunstenaar AndrĂ© Manuel: 'Het was voor mij een ear-opener dat je Nederlandse teksten kunt schrijven zonder gezwollen taal te gebruiken. Ik wilde ook een tijdje Manuel zijn.' Verder luistert hij graag naar Roosbeef, De Kift en Daniel Lohues. En Utrechtse bands? 'Jazeker, Moi le Voisin vind ik leuk en Kyteman is te gek. Verder is er natuurlijk Most Unpleasant Men (drie jongens van deze band werkten mee aan De Laatste Pionier, MC) en ook Storybox is goed. En Walker Diver niet te vergeten, een ambachtelijke songsmid en ongeveer mijn buurman.'

Vier jaar geleden kopte de roots-website Altcountry.nl: 'Twiefelvot zingt onrust van zich af”. Is die twijfel er nog steeds? 'Het is nu eenmaal mijn levenshouding, het verschil met toen is dat ik de twijfel nu meer cultiveer.' Zijn baan als docent aan de HKU biedt hem in ieder geval bepaalde zekerheden: 'Ik vind het fijn om ook een gewoon leven te hebben, dat is goed voor de regelmaat en de onafhankelijkheid. En het geeft me veel inspiratie.'

Straatnieuws juni 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten