vrijdag 27 juni 2014

De Vorlesebühne: Thuisplek voor kort vreemd proza


Een keer in de maand vormt Houtzaagmolen De Ster in Lombok het decor voor dichters en schrijvers van kort en vreemd proza.


Berlijn

Het idee van De Vorlesebühne is afkomstig uit Duitsland. Artistiek leider (en schrijver/dichter/theatermaker/'ontregelaar') Bernhard Christiansen groeide er op en woont intussen twintig jaar in Nederland: "In Berlijn bestaan Vorlesebühnes als genre al sinds de val van de muur. Mannen vertelden toen op literair grappige manier over hun frustraties, voornamelijk voor een vrouwelijk publiek. Er zijn daar nog steeds zo'n dertig bühnes." Is er een verschil met de Utrechtse benadering? Christiansen: "In Berlijn richt men zich op satire, in Utrecht zijn de teksten meer absurd van toon".

Niet perfect

Tijdens zijn jaren in Berlijn was Christiansen actief als voorlezer: "Ik was vrij depressief en interesseerde me niet voor mezelf. Door in teksten te kruipen en me in te leven in een verhaal voelde ik me beter." Sinds 2008 componeert hij in Utrecht thema-avonden voor De Vorlesebühne: "Schrijvers sturen mij hun kort, vreemd proza en ik speel ermee qua volgorde, laat teksten op elkaar reageren." Waarom op zo’n manier? Christiansen: "Ik vind het altijd boeiend als dingen omgedraaid en anders bekeken worden, nieuwe werelden ontstaan. En zo’n concept bestond nog niet in Nederland." Naast de literaire voordrachten is er ook ruimte voor muziek: "Muzikanten bepalen de volgorde van hun liedjes op basis van het thema en de teksten van de avond. De muziek hoeft niet perfect te zijn, liever raar en rammelend dan gelikt."

Open podium
De Vorlesebühne biedt tijdens de reguliere maandelijkse editie ook een open podium. Mensen kunnen zich van te voren aanmelden bij Bernhard Christiansen (info@bernhardchristiansen.nl) om op de avond, maximaal drie minuten, zelf geschreven kort proza te laten horen. De Vorlesebühne ziet het open podium tevens als mogelijkheid om nieuwe talenten voor de Vorlesebühne te ontdekken.

Komende editie
21 juni gaan, onder het mom van "Idee zoekt teen", Jan Veldman, Maaike Haneveld, Ingmar Heytze, Tine Moniek en Tsead Bruinja uitleggen waarom die twee zo'n goed stel zijn. Groot of klein maakt niet uit, en links of rechts ook niet. Baviaan verzorgt de stemmige muziek. Voor meer info: http://www.kortevreemdeproza.nl

Eerdere publicatie in Stadsblad Utrecht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten