maandag 29 september 2014

Tourorganisatie Leeds adviseert Utrecht


Twee dagen verblijft een delegatie uit Leeds in Utrecht om de organisatoren van de tourstart in 2015 te adviseren. De lokale pers wordt, hoog in de Neudeflat, in een stief half uurtje bijgepraat. 


Gezonder
Videobeelden tonen (op bijna toeristische wijze) de tourkaravaan, fietsend door de mooie omgeving van Noord-Engeland: "Hopelijk boeken jullie hier volgend jaar een vakantie!" De belangrijkste doelstelling van de organisatie in Leeds was het promoten van stad en regio. Maar ook: "De bewoners van Yorkshire gezonder maken door ze op de fiets te krijgen."

IJswinkel
De positieve gevolgen op lange termijn zijn nog ongewis, feit is wel dat horeca, catering, hotelwezen en vervoersbedrijven nog bezig zijn met het tellen van de ponden: "Een ijswinkel verkocht op een dag meer dan normaal in een jaar." Toeristen weten Leeds ook al beter te vinden: "Chinese en Indiase bezoekers van een oud klooster vertelden dat ze waren gekomen na het zien van de beelden op tv."

Voordeel
Een tip voor de Utrechtse organisatie van het viertal aan tafel: informeer tijdig de bewoners van de stad over transport- en parkeermogelijkheden tijdens die dagen; in Leeds ging dat niet helemaal van een leien dakje. Utrecht heeft wel een groot voordeel ten opzichte van de Britse stad: het is er autoluw en fietsvriendelijk: "Het wordt vast een groot succes. En door onze ervaringen met jullie te delen zijn we er een klein onderdeel van."


Geen opmerkingen:

Een reactie posten