zaterdag 3 januari 2015

Interview: De eigen weg van singer-songwriter Thijs Heij


Recht voor zijn raap. Zo kun je de muziek van Thijs Heij het best omschrijven. Zijn deelname aan 'De Beste Singer-Songwriter van Nederland' heeft hem geen windeieren gelegd.

Hoewel hij in de voorronde van de talentenjacht strandde, is zijn lied 'Als Iets in de Knoop Zit, Maak Er Dan Niet Nog een Knoop In' niet onopgemerkt gebleven. Jurylid Eric Corton roemde de eigenheid van de Utrechter. Heij: "Ik hou eigenlijk helemaal niet van dat soort programma's. Mijn instelling is altijd geweest: ik zoek wel mijn eigen weg." Toch meldde hij zich aan ('met een knipoog') en werd hij - uit 750 kandidaten en met 31 anderen - geselecteerd. Over het programma van Giel Beelen is hij wel lovend: "Dit is eerlijke tv zonder wurgcontract. Je wordt er als artiest en als muzikant gerespecteerd."

Gemengde reacties
Dat Thijs Heij het niet moet hebben van een fluwelen keeltje, erkent hij zelf ook: ''Ik heb geen mooi gelaagde stem als Marco Borsato. Mijn grote voorbeeld is dan ook Bob Dylan." Neil Young en Tom Waits zijn andere muzikale helden van hem, evenmin zangers die bekend staan om hun zuivere stemgeluid. Heijs rauwe zang, gecombineerd met de soms vrij expliciete teksten, roepen gemengde reacties op: "Er is geen tussenweg bij mij: of je vindt het gaaf wat ik doe of je vindt het kut. Sommige mensen zijn lyrisch, anderen willen me slaan. Maar daar geniet ik net zo veel van hoor. Ik weet heel goed wat ik kan en wat ik niet kan."

Laagje ijs
Toen hij als vierjarige in de auto van zijn ouders The Beatles hoorde, wist Thijs Heij dat hij muzikant wilde worden: ''Muziek is essentieel voor mij, het is een uitingsvorm en therapie tegelijk. Zonder muziek zou ik wellicht als drugsverslaafde onder een brug hebben gelegen. Zonder vrouwen trouwens ook.'' In 2007 reisde hij een half jaar met zijn gitaar door Frankrijk: ''Mijn vrienden gingen studeren, maar ik wilde ontsnappen aan die sleur. Tijdens de reis heb ik veel interessante mensen ontmoet en ik woonde korte tijd in een klooster. Ook heb ik er mijn eerste echt goede lied geschreven.'' Toen hij na een beroving platzak was en wakker werd onder een laagje ijs, vond hij het welletjes en keerde hij terug naar Nederland.

Flessen whisky
Voordat hij zich waagde aan akoestische solo-optredens, speelde Thijs Heij een tijdje in meer luidruchtige formaties: "Denk aan de Raggende Manne 2.0. Op sommige podia staan we op de zwarte lijst omdat de stoppen er zijn doorgeslagen en flessen whisky op het podium werden gegooid. Behoorlijk rock-'n-roll, maar niet zo bevorderlijk voor mijn carrière, haha." Momenteel probeert hij als singer-songwriter aan de weg te timmeren. De deelname aan het programma van Giel Beelen heeft hem daarbij geholpen: Hij treedt nu wekelijks op in plaats van eens per maand.

Naast zijn optredens als singer-songwriter musiceert Thijs Heij veel samen met Erny Green, onder meer in een Joy Division Tributeband (waarin ook Henk Koorn van Hallo Venray speelt) en op diens laatste twee cd's. Met Erny Green legt hij ook de laatste hand aan een nieuw album en begin 2015 verschijnt een ep met solowerk van Thijs Heij. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten