maandag 20 juni 2016

Tim Treffers gaat uit van eigen kracht


'Never Trust A Man In A Fur Coat', zo luidt de wat aparte titel van het debuutalbum van Tim Treffers, een jonge Utrechtse muzikant die teruggrijpt naar de funk en soul uit de jaren 70.

"Voor mij is de muziek uit die periode het meest tijdloos: die oude orgeltjes, de koortjes, de mooie
melodieën." De 27-jarige Treffers luistert dan ook het liefst naar muzikanten als Carole King, Elton John, Billy Joel en Steely Dan. De status van deze artiesten heeft hij nog niet, maar daar wordt aan gewerkt: "Het is mijn droom om een professioneel muzikantenbestaan op te bouwen." Treffers hoopt dat voor elkaar te krijgen zonder hulp van een of andere talentenjacht: "Het stoort me een beetje dat je tegenwoordig alleen nog maar bekend kunt worden via Giel Bielen of Idols. Vroeger deden muzikanten het op eigen kracht, dus dat ga ik ook proberen."

Arnie Treffers
De eerste stap is gezet: Treffers' debuutalbum ligt inmiddels in de platenwinkel. Verrassend is de begeleidingsband die hij wist te strikken: onder andere Hans Vermeulen (Sandy Coast), Ruud Breuls (Metropole Orkest) en Eddie Conard (Pointer Sisters, Sting) werken mee aan de cd. Hoe krijgt een jonge, nog onbekende muzikant dat voor elkaar? "Ik kom uit een muzikale familie, dat scheelt. Mijn achteroom was Arnie Treffers van Long Tall Ernie & The Shakers, (een Arnhemse rock and roll band die furore maakte in de jaren 70, MC) ." Samen met Tim Vermeulen (de zoon van Hans en "een multi-instrumentalist die alles kan") en Erik van den Brink (die ooit voor Herman Brood werkte) schreef Treffers de teksten en de muziek voor zijn liedjes. Beiden brachten hem ook in contact met bovengenoemde namen.

Repeteren
Een probleempje is wel dat die gerenommeerde muzikanten niet beschikbaar zijn voor live-optredens. Aan Treffers dus de taak om een nieuwe band samen te stellen. Via een muzikantennetwerk op Facebook en in de Utrechtse cafés Tilt en de Stad vond hij de geschikte musici. De jongens moeten wel nog even oefenen om zijn liedjes onder de knie te krijgen: "Hopelijk zijn ze over een maandje klaar, de songs zitten best ingewikkeld in elkaar met veel akkoorden." Tot die tijd treedt Treffers op met een orkestband, voornamelijk in het commerciële circuit: "Bij de AVROTROS, op kookfestivals en in radioshows. Niet het leukste om te doen, dus ik hoop dat de band snel klaar is met repeteren."

Het album 'Never Trust A Man In A Fur Coat' van Tim Treffers is te koop bij de platenzaken en is online te beluisteren via Spotify en Deezer: "Voor Spotify krijg ik 4 cent per stream. Na een maand heb ik een boterham bij elkaar, maar ik word in ieder geval wel gehoord."

Eerdere publicatie in het Stadsblad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten