vrijdag 2 juni 2017

"Ik wil Cristiano Ronaldo nog eens interviewen"


De nieuwe presentator van het Jeugdjournaal, Lucas van de Meerendonk, woont in de Utrechtse wijk Lombok. De Wijkkrant 'De Uitblinker' sprak met hem over zijn spannende werkzaamheden als journalist.

Omdat Lucas (31 jaar) al een tijdje werkt bij de tv (o.a. bij het Zapp Weekjournaal), wordt hij regelmatig herkend als hij in Lombok over straat loopt: "Kinderen vragen me vaak om een handtekening, of een foto. Dat vind ik leuk hoor. Als je daar moeite mee hebt, moet je een ander beroep kiezen." Journalist zijn was altijd al zijn grote droom, zo vertelt hij tegen de jeugdige verslaggevers. "Vroeger wilde ik sportjournalist worden of bij het Jeugdjournaal werken. Een van de twee is gelukt, en dat is mooi natuurlijk."

James Bond
In Utrecht volgde Lucas de School voor de Journalistiek. Daar koos hij al snel voor de richting 'Televisie'. "Je moet dan een test doen om te kijken of je goed kunt voorlezen en presenteren." De Utrechter bleek een geboren presentator en ging na zijn opleiding bij het Zapp Weekjournaal aan de slag. Hij werkt graag voor kinderen: "Jullie vinden hele andere dingen leuk dan ik. Ook word ik er vrolijk van om met onderwerpen iets te doen waar ik zelf niet zo snel op zou komen. Zo heb ik vorige week rapper Boef geïnterviewd."

Voor tv mocht Lucas al veel beroemde mensen interviewen, zoals Louis van Gaal, Arjen Robben, Bill Gates (de rijkste man ter wereld) en James Bond. "Bij die laatste was ik wel een beetje zenuwachtig ja."

Wat is eigenlijk de kracht van het Jeugdjournaal? "We leggen moeilijke dingen uit zonder meester of juf te zijn. Dus niet streng, maar op een leuke manier." Kunnen volwassenen er ook nog iets van opsteken? "Onze doelgroep zijn kinderen tussen de 9 en 12 jaar, maar we krijgen ook mailtjes van volwassenen. Die snapten eerst niks van de situatie in Syrië, maar dankzij ons wel."

Neushoorn
Graag zou hij Cristiano Ronaldo nog eens aan de tand willen voelen. Lucas is namelijk een voetballiefhebber en trapt zelf af en toe ook een balletje bij voetbalclub VSC. "Helaas heb ik daar nog maar weinig tijd voor." Ook Barack Obama staat nog op zijn lijstje. "Dat zal wel niet gemakkelijk worden, al heeft hij misschien wel iets meer tijd nu omdat hij geen president meer is." Heeft Lucas nog andere journalistieke dromen? "Ik wil nog een keer naar Tokyo omdat ze daar veel met robots doen. Dat lijkt me echt tof. En op reportage in een Wildlife Park bij de neushoorns: dat lijkt me ook superleuk!"

Eerder verschenen in 'De Uitblinker', de wijkkrant van Lombok voor kinderen en volwassenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten