donderdag 5 november 2015

Vluchtelingen in Utrecht: een persoonlijk verhaal


Veel vluchtelingen in Utrecht zijn in afwachting van wat er verder gaat gebeuren. Dat geldt ook voor de 33-jarige Syriër Bashar Alkatrib die tijdelijk onderdak heeft in het COA in Oog in Al: "Ik wil het liefst morgen beginnen met zelfstandig leven."


Achtergrond
"Ik was al eerder tijdelijk in Nederland, voor studies en een workshop. Toen ik in Syrië werd opgeroepen voor het leger ben ik, in december 2014, gevlucht naar Nederland. Mijn familie -mijn ouders, drie broers en drie zussen- zijn in Damascus gebleven waar het relatief veilig is. Toch ben ik wel bezorgd omdat er soms bommen vallen in de buurt. Ook wordt het leven er harder: er is weinig voedsel en het is erg duur. Als ik terugkeer riskeer ik gevangenisstraf. Ik haat geweld: ik ben activist en geloof in de vredesbeweging. Geweld leidt nooit tot vrede, maar alleen tot meer oorlogen."

Nieuw leven
"Ik lees veel, studeer Nederlands en doe vrijwilligerswerk. Zo doe ik online onderzoek naar vooroordelen over vrouwen in de Syrische media. Morgen ga ik in Ede in discussie met studenten van de Christelijke Hogeschool. Elke dag check ik mijn post voor goed nieuws. Hopelijk heeft de gemeente snel een klein huis voor mij. Ik wil beginnen met mijn nieuwe leven en iets doen voor de maatschappij. Het is van belang om jezelf productief te voelen, wat de omstandigheden je ook hebben aangedaan. Ik ben geen huisdier dat je alleen maar hoeft te voeden. Ik wil respect verdienen."

De taal
"De Nederlandse taal is van vitaal belang voor het beroepsleven. Ik hou al van de klanken, maar ik begrijp de taal nog niet. Nederlands lijkt me niet zo moeilijk, behalve de uitspraak en de samenstelling van zinnen. Die is heel anders dan in het Engels. Ik heb voor mezelf een deadline gesteld van zes maanden om een conversatie in het Nederlands te kunnen beginnen, en om te vertellen wat ik wil en niet wil. Momenteel heb ik in het COA drie keer per week een uur les van een vrijwilliger."

Over Syrië
"Ik ben optimistisch van aard, maar realistisch gezien wordt het steeds complexer, zeker nu de Russen zich ermee bemoeien. De oorlog gaat lang duren want de politieke en sociale arena is aan het koken. In elke hoek van het land was corruptie, het was een kwestie van tijd dat Assad zou verdwijnen. Helaas gebeurt het op deze manier. Syrië is een prachtig land met bergen, meren en bossen. Ik had nooit gedacht dat zoiets in mijn land zou kunnen plaatsvinden. Maar de mens wil domineren en is altijd uit op meer geld, macht, bronnen en land."

Over Utrecht
"Ik ben verliefd op Utrecht. Het is een van de tien onbekende schatten van de wereld, las ik ergens. Vanuit de Dom is het uitzicht prachtig. Ik kom hier in een andere tijd terecht en bedenk me, als ik door de sta loop, hoeveel invloedrijke en belangrijke mensen hier eerder waren. Damascus is de oudste stad van de wereld, dus ik hou van oude plaatsen. En als je je arm hier strekt ben je overal, omdat Utrecht in het midden van het land ligt. Ik fiets en loop veel door de stad en hou erg van de architectuur en de ontwerp van de straten. En echt ontspannen doe ik door met een frietje langs het kanaal te gaan zitten."

Eerder verschenen in het Stadsblad. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten