vrijdag 12 mei 2017

Harpist Remy Van Kesteren slaat de brug van herdenken naar vieren


Voor de 25e keer wordt op 5 mei het Bevrijdingsfestival in Utrecht georganiseerd. Op het affiche staan bands als Blaudzun, Room Eleven en My Baby, maar ook de band van Remy van Kesteren. De harpist speelt ook de dag ervoor in de Domkerk.

Remy van Kesteren en de Domkerk lijken geschapen voor elkaar. De warme sonore klanken van zijn harp gedijen prima in de gewijde ambiance van een kerk. Verrassender is het dat de klassiek geschoolde muzikant een dag later ook de openingsact is op het Bevrijdingsfestival. "In de Domkerk zal de nadruk iets meer liggen op het ingetogene en het introspectieve, op 5 mei gaan alle registers open," vertelt de harpist.

Hoewel hij er eerder optrad, blijft een concert in de Domkerk een bijzondere gebeurtenis. "Het is een prachtige kerk en extreem akoestisch. Alleen al de galm is waanzinnig." Het noopt Van Kesteren en band tot enige muzikale aanpassingen. "We nemen er wat meer de tijd voor. Met een te harde, of te snelle drum hoor je de muziek nauwelijks meer." Ook past hij zijn repertoire er op aan, maar het onderscheid zit volgens Van Kesteren meer in de arrangementen van de nummers en de intentie waarmee wordt gemusiceerd. "Je moet gebruik maken van de gehele ruimte. Spelen in de Domkerk is een hele specifieke uitdaging die je zelf naar je hand kunt zetten." 

Een bijzondere aanvulling op het concert van Van Kesteren is de lichtshow die zijn muziek visueel zal ondersteunen. De muzikant kijkt zeer uit naar het optreden in de Domkerk, maar ook zijn show de dag erna op het Bevrijdingsfestival ziet hij verwachtingsvol tegemoet. "Zo'n groot festival blijft toch altijd weer spannend." Volkomen onbekend terrein is een popfestival echter niet voor de harpist: Eerder stond hij al op de podia van Into The Great Wide Open en het Best Kept Secret Festival. De laatste jaren integreert Van Kesteren steeds vaker rock- en popelementen in zijn muziek, en met Eric Vloeimans verkende hij eerder al de grenzen van de jazz. 

  Dat Van Kesteren (28 jaar) op het Bevrijdingsfestival speelt voor mensen van zijn eigen leeftijd, stemt hem zeer tevreden. Maar het verbaasde hem aanvankelijk ook dat zijn muziek door jongeren wordt gewaardeerd. "Het is best uitdagende, instrumentale muziek. Ik vroeg me eerst ook af: gaan ze wel mee? Maar tot nog toe heeft het juist supergoed uitgepakt. Men verwacht ook niet dat een harpsolo stevig kan rocken." Ziet hij het eigenlijk als een missie om jongeren warm te laten lopen voor de harp? "Ik vind het superleuk hoor als jongens en meisjes door mij harp gaan spelen. Maar dat is niet het belangrijkste. Voor mij blijft de harp vooral, het woord 'instrument' zegt het al, een middel om mijn boodschap over te brengen."

Twee dagen van herdenken blijft van groot belang, vindt ook Van Kesteren. "Je kunt je vrijheid pas vieren als je weet waar die vandaan komt. Onze vrijheid hebben we te danken aan veel mensen die ervoor hebben gestreden en het leven hebben gelaten." Hij legt een link met de actualiteit: "Het is echt een heftige tijd. Ik bekijk met afgrijzen wat er allemaal in de wereld gebeurt, zoals in Syriƫ. De vluchtelingenproblematiek gaat me zeer aan het hart, met name de toon waarop erover wordt gesproken. Niet zo lang geleden waren de rollen nog omgedraaid, en vluchtten van hier de mensen weg. Die werden toen ook opgevangen. Ik kan onze vrijheid niet los zien van de vrijheid van anderen."

Dat hij zowel tijdens de Dodenherdenking als op Bevrijdingsdag zal optreden, ziet Van Kesteren bijna als iets symbolisch. "Er wordt die dagen een brug geslagen van herdenken naar vieren. Voor mij persoonlijk wordt er een brug geslagen van het verleden naar de toekomst: Het optreden in de klassieke omgeving van de Domkerk past beter bij waar ik vandaan kom, het optreden op het Bevrijdingsfestival past bij mijn toekomst."

Eerdere publicatie in AD/UN.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten