vrijdag 1 februari 2013

Erlkönig


Ik wil even een lans breken voor 'De Tiende van Tijl', een verrassend tv-programma waarin klassieke muziek centraal staat. Wellicht is deze bijdrage op dit blog een vreemde eend in de bijt, het zij zo. Klassieke muziek heb ik van jongs af aan meegekregen. Naast het Franse chanson weerklonk veelal muziek van Bach en Mozart door mijn ouderlijk huis. Als puber heb ik (zoals het hoort) klassieke muziek enige tijd links laten, maar vanaf mijn studententijd is er weer ruimte voor. Tegenwoordig is het soms de enige muziek die ik kan verdragen. Enfin, terug naar 'De Tiende van Tijl'. Een laagdrempelig programma inderdaad voor klassieke muziek en de presentatie van Tijl Beckand mag soms best een greintje minder olijk, maar alleen al de muziek en de interessante anekdotes maken het bekijken de moeite waard. Uit een uitzending van eind vorig jaar komt dit schitterend droevige 'Erlkönig' van Schubert, gebaseerd op een tekst van Goethe. Gezongen door Alex Klaasen, die eerder Toon Hermans vertolkte. Eveneens zeer geliefd bij mijn ouders ...                 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten