maandag 18 maart 2013

Kroenenberg 


Ter ere van het verjaardagsfeest van mijn zus heb ik me afgelopen zaterdag -samen met mijn andere zus op accordeon en haar vriend op bas- gewaagd aan een bewerking van 'Ay Te Dejo' van Los Lobos, dat later door Rowwen Hèze is omgedoopt tot 'Kroenenberg'. De toonsoort waarin we speelden noopte me tot lager zingen dan goed voor me was, maar verder ging het best aardig. Het lied had vooraf de tweestrijd gewonnen met Rowwen Hèze's 'De Moan', een cover van de prachtige Mexicaanse tranentrekker 'Estoy Sentado Aqui', ook al van Los Lobos. Goed, wij speelden dus onze versie van het opgewekte 'Kroenenberg' van Rowwen Hèze, de formatie van Jack Poels die ook alweer bijna drie decennia aan de weg timmert. Eind jaren tachtig, een paar jaar na de oprichting van de band, zag ik ze optreden in Baarlo voor anderhalve man en een paardekop. De rest van het verhaal is bekend. Ik heb altijd een zwak gehad voor de band uit het Limburgse America, hoewel ik zeker niet alles even goed vind. Soms zwichten ze te veel voor de commercie. Maar naar de poëtische teksten gecombineerd met de prettige stem van Poels is het ook vaak prettig luisteren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten