maandag 7 november 2016

De Dakhaas gaat de nacht in


Afgelopen zaterdag was in Ekko de lancering van een kersverse De Dakhaas, het "onafhankelijk magazine over Utrecht". Hoofdredactrice Elja Looijestijn vertelt over de negende editie. "De lezer zal verrast worden door een nieuwe blik op zijn eigen nachtelijke stad."


Waarom hebben jullie deze keer gekozen voor het thema 'De Nacht'?
"Dat is een fijn onderwerp waar veel onder valt. We wilden de nacht op alle mogelijke manieren belichten. Je kan 's nachts slapen, maar ook op avontuur gaan of werken. We wilden al die facetten erin hebben en, zoals altijd, zo weinig mogelijk in clichés vervallen."

Kun je iets meer vertellen over de inhoud?
"Er staat onder andere een verhaal in van Ronald Giphart en een interview met Amber Arcades. De bijdrage van Ronald Giphart is een typisch Giphartverhaal: het leest lekker weg, het is een beetje pikant en er zit een leuke plottwist in. Amber Arcades hadden we al een tijdje in ons vizier; de zangeres is een heel originele en typisch Utrechtse muzikant. We zagen dat de band op doorbreken stond, en wisten Annelotte de Graaf precies op tijd te strikken voor een interview en een foto voor op de cover."

Wat kan de lezer nog meer voor moois verwachten?
"Ik ben ook blij mee met een serie illustraties in het blad. Die zullen ook geëxposeerd worden in Ekko. We hebben zeven illustratoren gevraagd om hun nachtmerrie te verbeelden. Ook hebben we een mooi portret van Rany, de onlangs overleden eigenaar van nachtcafé Le Carafon. Verder is er een reportage over een sportschool die 24 uur per dag open is en zijn er sterke verhalen over 'one night stands'. De lezer zal verrast worden door een nieuwe blik op zijn/haar eigen nachtelijke stad."

Wat is de belangrijkste doelstelling van De Dakhaas?

"We zijn het blad begonnen omdat het gewoon heel leuk is om een blaadje te maken over je eigen stad. Verder vind ik het tof dat De Dakhaas Utrecht 'viert', het is een stad die steeds leuker en mooier wordt en daarom een mooi magazine verdient. Tot slot is het fijn dat Utrechtse schrijvers, fotografen en illustratoren in De Dakhaas een platform vinden waarop ze kunnen laten zien wat ze in huis hebben."

Hoe gaat het eigenlijk met het blad?
"Goed, we hebben de oplage voor deze editie verdubbeld naar 1200. De vorige is al een paar maanden uitverkocht. Ook is er nu een fijne samenwerking met Utrecht Made. Zij verkopen relatie- en kerstpakketten met Utrechtse producten, en ik hoop dat ze dat met de feestdagen veel gaan doen. Steeds meer mensen kennen intussen De Dakhaas. Maar het belangrijkste voor mij is dat het gewoon heel leuk is om te maken."

Eerder verschenen in het Stadsblad. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten