maandag 7 november 2016

Utrechtse band I Am Oak hoopt op doorbraak in Japan


Een albumrelease in Japan, dat mag je bijzonder noemen. Zanger Thijs Kuijken van de Utrechtse band I Am Oak vertelt over zijn fascinatie voor het land.

"We hebben al eerder geprobeerd om daar een voet aan de grond te krijgen, maar nu hebben we eindelijk een klein label gevonden." Bedachtzaam formulerend doet de zanger zijn verhaal: "Ja, ik ben een keer in Japan geweest en vind het een intrigerend land." De band zelf zal overigens niet aanwezig zijn bij de release: "Dat kunnen we niet organiseren helaas. Maar het zou wel mooi zijn als we later een tour door het land kunnen maken. We hebben in ieder geval een ingang nu."

Dualiteit

De Utrechtse indiefolkband I Am Oak is al langer actief in het buitenland. Na Nederland volgden optredens in Duitsland, Belgiƫ, Oostenrijk, Zwitserland en Italiƫ. Ook stond I Am Oak al op podia in Canada en de VS. Wellicht is Japan de volgende stap. Wat trekt Kuijken aan in het land? "Van jongs af aan ben ik al gefascineerd door Japan. Dat begon met videogames als Nintendo en Mario, later kwamen daar boeken en films bij." Met name de dualiteit intrigeert hem: "Aan de ene kant heb je het verstilde en rustgevende, en zijn de mensen beleefd en ingetogen. Aan de andere kant zie je het uitbundige en expressieve in een stad als Tokyo. Dat contrast vind ik heel interessant."

Folk
Het rustieke aspect van Japan sluit goed aan bij de soms pastorale muziek van I Am Oak. Muzikale referenties zijn o.a. Jason Molina, Sufjan Stevens en (in Nederland) The Fire Harvest en Kim Janssen: "Onze eerste albums klonken erg folky, met vaak alleen een gitaar en mijn stem. Nu we met een complete band spelen is het muzikale spectrum groter. De sound is wel veranderd, al zijn de liedjes in de kern nog steeds klein en eenvoudig, net als bij folk." De aparte bandnaam verwijst naar de geboorteplaats van Kuijken, Bergeijk: "Je geboorteplaats bepaalt uiteindelijk toch hoe je nu bent."

Puur
Bij het schrijven van zijn teksten speelt Kuijken soms met de taal: "Ik verzin vaak een nieuw woord voor een titel van een lied, bijvoorbeeld om een gevoel van verwarring uit te beelden." Een constante in de muziek van I Am Oak is zijn mooi karakteristieke, ietwat lijzige stem: "Mijn zang spreekt veel mensen aan. En ja, het is mijn natuurlijke zangstem: Ik ben geen fan van mensen die een stemmetje op zetten. Ik hou van echte muziek, en daar hoort een echte stem bij."

De albumrelease in Japan van 'Our Blood' van I Am Oak gaat gepaard met een nieuwe video voor het lied 'Woandering'.

Eerder verschenen in het Stadsblad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten