maandag 7 november 2016

Wereldreis inspiratie nieuw album


De Utrechtse muzikant Emil Landman reisde de wereld rond om inspiratie op te doen voor zijn tweede album An Unexpected View: "Misschien was de cd wel avontuurlijker geworden als ik hier was gebleven."

Met zijn gitaar en opnameapparatuur reisde de 27-jarige Landman in negen weken van Duitsland, Rusland, Mongoliƫ naar China, Zuid-Korea, Japan, de Verenigde Staten, Portugal en Frankrijk. Aan een tafeltje in het Utrechtse poppodium Ekko vertelt de zanger over het idee achter de wereldreis. ,,Ik wilde mezelf onderdompelen in een sfeer die thuis niet was te vinden en was benieuwd wat dat met mij, en met mijn liedjes zou doen." Onderweg schreef hij de muziek voor 'An Unexpected View': ,,Het plan was: ik stap de trein in en maak een album in de tijd die ik heb. De beelden en herinneringen heb ik gebruikt in mijn liedjes."

Het was zeker niet de bedoeling om de bezochte landen te laten doorklinken in zijn muziek, zegt Landman. ,,Ik heb me niet verdiept in de toonsoorten die gebruikelijk zijn per land. De cd moest geen plakboek worden van hoe de rest van de wereld klinkt. Het was meer een intern proces." Een proces dat moest uitmonden in een nieuw album. De reis bleek inspirerend te werken. ,,Het heeft me veel opgeleverd. Ik ben op interessante plekken geweest die ik van te voren niet had bedacht en ik heb overal kunnen opnemen en schrijven. Ik was me ook voortdurend heel bewust van dingen: hoe ver ik van huis was, en of ik al over de helft was of niet. Thematisch hoor je dat terug op het album.’’

Heeft Landman een concreet voorbeeld van de invloed die de reis (van zo'n 40.000 km) heeft gehad op zijn nieuwe liedjes? ,,In Mongoliƫ bivakkeerde ik drie dagen in een tentje op een open, dorre vlakte en omringd door zwerfhonden. Ik was daar alleen met een kacheltje, een bed en mijn gitaar en kon niks anders doen dan muziek maken. Maar dat voelde heel bevrijdend. Op die plek heb ik 'Underneath The Same Stars' geschreven."

Toen hij overnachtte in een Japans capsulehotel, waar gasten slapen in een soort cel van 2 meter lang, 1 meter breed en 1 meter hoog, en de volgende dag naar Los Angeles zou reizen, kwam hij tot het besef dat hij over de helft van zijn reis was. Vanaf dat moment zou hij elke dag dichter bij zijn thuishaven komen. Het inspireerde hem tot het schrijven van het liedje 'Closer'.

Landman weet niet of de cd heel anders zou zijn geworden als die in Nederland was gemaakt. ,,Ik kan het niet vergelijken. Ik heb geen parallelverhaal met wat er gebeurd zou zijn als ik was thuis gebleven. Misschien had ik hier wel een veel avontuurlijker album gemaakt."

Eerder verschenen in het AD/UN.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten