woensdag 29 november 2017

Big in Japan


In eigen land is het nog even wachten op de grote doorbraak, maar in Japan hangt zijn foto naast die van Phil Collins in de platenzaken. Tijd voor een gesprek met de Utrechtse muzikant Tim Treffers.


Zijn tweede album Carnival of Life is niet alleen in de Nederlandse platenzaken te vinden, maar ook in die van Japan. Binnenkort gaat hij zelfs een tour maken door het land. "Ik had niet speciaal iets met Japan, tot me werd verteld dat het andere muzikanten, zoals Wouter Haemel en Hans Dulfer, ook gelukt is om daar bekend te worden." Toen is het balletje gaan rollen: "Ik ben me in het land gaan verdiepen en veel mensen gaan mailen. Binnen een dag had ik een platencontract."

Waarom lukt het in Japan wel, maar in eigen land vooralsnog niet? "Voor mijn muziek is in Nederland geen grote markt. Het is te geen 538 muziek. Ik durf zelfs te zeggen: Het is te muzikaal." In Japan lopen ze wel warm voor de vrij zorgeloze mix van jazz, pop en soul, geënt op de jaren 70 en 80. "Zeker als het ook nog met een lichtelijk hoge stem wordt gezongen." Inspiratie haalt Treffers o.a. uit Stevie Wonder, Elton John en Michael Mc Donald. "En niet te vergeten: Hans Vermeulen. Hij is een van mijn grootste helden," vertelt de Utrechter, niet wetende dat de zanger/componist van de Sandy Coast een dag later plotseling zou overlijden.

Eind januari vertrekt Tim Treffers naar Japan om op te treden in Tokyo en Osaka, in zalen voor zo'n 300 mensen. Zijn vaste bedegeleidingsband blijft in Nederland ("te duur om ze mee te nemen"), maar Treffers wordt tijdens zijn concerten bijgestaan door vakbekwame Japanse muzikanten. "Die zijn nu hard te oefenen. Ze hebben nog twee maanden de tijd. Maar het zijn allemaal conservatoriummensen, dus die gaan dat zeker nailen." Met een Japanse zangeres ("de Eefje Visser van Japan") nam Treffers eerder al een Engelstalig duet op. De clip werd gemaakt in Utrecht. "Die is in Japan opgepikt als promotiefilmpje van Utrecht, ik ben nu de muzikale ambassadeur van Utrecht, haha."

Heeft Treffers enig idee wat hem in het verre oosten te wachten staat? "Ik ga nu pas echt merken of er massa's gillende fans zijn. Grapje hoor, maar als je er begint met touren, gaat het vaak wel helemaal los, hoor ik om me heen." Van de saxofonist Hans Dulfer ontving hij nog wat nuttige tips: "Wees niet te brutaal, stel je heel bescheiden op."

Over het land zelf is hij lovend: "Ik ben er een keer geweest. Het is een mooie combinatie van modern en traditioneel. Mensen zijn er bescheiden en lief, en gaan voor je door het vuur als ze in je geloven." En na Japan? "Hopelijk een klein tourtje door Nederland. Maar ik ben hier nog op zoek naar een doelgroep."

Eerdere publicatie in het Stadsblad.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten