donderdag 11 januari 2018

Portret van een veelzijdig man


Henk Westbroek liet zijn levensverhaal optekenen door journalist/muzikant Martin Groenewold. "Een goed moment, ik ben dingen aan het afsluiten."


Is Westbroek tevreden over de manier waarop hij geportretteerd wordt? "Ja, maar ik had zelf andere accenten gelegd. De nadruk ligt wat mij betreft te veel op de muziek en te weinig op mijn politieke carrière. Maar als je het uitbesteed aan iemand anders moet je dat accepteren." Hij was zelf al begonnen met het schrijven van een autobiografie. "Maar dat schoot niet echt op. Ik was nog niet geboren of ik was al op pagina 35. Ik dacht: als dat zo doorgaat …"

Zelf is Westbroek meer van de korte baan, zo vertelt hij. "Columns, liedjes, daar ben ik goed in. Anders raak ik het overzicht kwijt." Dus liet hij zijn levensverhaal optekenen door de journalist en zanger Martin Groenewold, met wie Westbroek ooit nog eens samen op het podium stond. "Hij heeft het heel zorgvuldig gedaan hoor. Ik heb er maar drie spelfouten uit moeten halen. En het leest als een trein, dat is ook wat waard."

Interessante materie was er natuurlijk voldoende om zo'n 325 pagina's te vullen over het leven van Henk Westbroek. Zijn afkomst uit een arbeidersmilieu in Zuilen, een tante die zijn moeder bleek te zijn, een onbekende vader, zijn carrière als socioloog, politicus en horecaondernemer, en zijn succes als tekstschrijver/zanger van Het Goede Doel: het komt allemaal voorbij. Westbroek vond het een goed moment voor een biografie: "Ik ben nu 65 jaar en ben dingen aan het afsluiten. In januari komt mijn laatste solo-album uit."

Aardig om te vermelden is dat er binnenkort ook een boekje verschijnt met 33 songteksten van Westbroek, met tekeningen van de Utrechter Jeroen Hermkens, "de beroemdste naaktschilder van Nederland." Erotische illustraties bij liedjes van Westbroek? "Ja, het zijn overwegend erotische tekeningen. Behalve als ik er zelf op sta: ik heb dan kleren aan en een bril op. Maar blijkbaar zit er in elk liedje van mij wel een erotisch detail. "

Dat Westbroek stopt met de muziek betekent allerminst dat hij stil gaat zitten. "Ik heb net bijgetekend bij RTV Utrecht, en met een kameraad begin ik een kleine uitgeverij met kunstboeken. Ook ben ik weer bezig met een kinderboek." Literatuur is altijd een grote passie geweest van Westbroek. "Ik doe niks liever dan lezen. Muziek komt pas op de tweede plaats, maar toevallig ben ik daar goed in."

Fysiek kwakkelt Westbroek al een tijdje: hij kreeg te kampen met tbc. Hoe gaat het nu eigenlijk? "Tbc geeft een enorme klap op je gezondheid. In principe ben ik genezen, maar het duurt een paar jaar voordat je je weer fit voelt. Misschien ga ik dan toch weer optreden."

Eerdere publicatie in Stadsblad. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten