donderdag 14 november 2013

Ed van Eeden speelt een politiek spel


'De Macht' is de nieuwe politieroman van de Utrechtse schrijver Ed van Eeden. "Mooischrijverij kan ik me niet permitteren."


In een verlaten flat in Overvecht wordt een spannend samenzijn van een jong stelletje bruut verstoord door de aanblik van een gekruisigd lijk. 'De Macht', de nieuwe politiethriller van de Utrechtse schrijver Ed van Eeden opent in de traditie van Baantjer. Dat is niet verrassend, want Van Eeden is tevens auteur van de 'Baantjer Inc'.-reeks, met de neef van De Cock als protagonist.

Een vrouwelijke rechercheur gaat vervolgens op zoek naar de moordenaar, ten tijde van een burgemeestersverkiezing. Pikant natuurlijk, gezien de recente benoeming van Jan van Zanen tot nieuwe Utrechtse burgervader. Van Eeden: "Toen ik afgelopen zomer het verhaal aan het schrijven was, wist ik dat die verkiezingen er aan kwamen. Dat het boek juist nu verschijnt, is een speling van het lot."

Geen gezeik
Van Eeden noemt de Utrechtse politieke partijen niet bij naam, maar betitelingen als 'De Vuist', 'De Tomaat' en de 'Bijbelpartij' spreken voor zich: "Om gezeik te voorkomen heb ik de partijen gefictionaliseerd. Zo kan ik sommige dingen wat harder zeggen. Het bedenken van die namen overigens, vooral die van 'Bruin Rechts', verschafte mij de grootste lol!" Het personage Geert Temmink, ook kandidaat voor de burgemeesterstitel, staat model voor Henk Westbroek. Lange tijd ging Van Eeden vriendschappelijk om met de Utrechtse zanger, maar na een akkefietje is de relatie bekoeld. Van Eeden: "Ik weet niet hoe Henk op dit boek gaat reageren. Wel heb ik hem gevraagd om het eerste exemplaar in ontvangst te nemen, maar hij heeft nog niet van zich laten horen."

De macht
Een routineklus zal het vast niet zijn geweest, maar de doorgewinterde schrijver weet intussen wel hoe je een goed doortimmerd plot in elkaar zet. 'De Macht' stond in drie weken op papier. De inspiratie voor het boek haalde Van Eeden uit de populaire Deense tv-serie 'The Killing', waarin eveneens een vrouwelijke detective figureert tegen de achtergrond van een burgemeestersverkiezing. Van Eedens schrijfstijl is plotgericht, zo beaamt hij zelf ook: "Mooischrijverij kan ik me niet permitteren in dit soort boeken. Met een paginalange beschrijving van de omgeving ben je de lezer kwijt." De titel van het boek verwijst naar het machtspel tussen mensen. Van Eeden: "Het gaat over de macht van de moordenaar over de meisjes, de interne macht op het politiebureau en de politieke macht. Een personage leg ik allerlei citaten van Machiavelli over macht in de mond, maar dat ziet geen hond natuurlijk, haha."    

In het boek betoont de vrouwelijke rechercheur haar bewondering voor het gitaarspel van Gary Moore. Zo krijgt dit artikel toch nog een muzikaal tintje ...




(Eerdere publicatie in het Utrechts Stadsblad)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten