vrijdag 22 november 2013

Emigreren vanwege de muziek

 
Twee jaar geleden kwam ze naar Utrecht voor een paar optredens. Dat beviel zo goed dat ze besloot te emigreren naar Nederland. Nu is de Engelse folkzangeres Joanna Weston bezig met de opnames van haar eerste album - in de Domstad.



Een bijzonder verhaal.
"Dat kun je wel zeggen inderdaad. Toen ik een paar jaar geleden bij een kampvuur ergens in Engeland een paar liedjes aan het spelen was, raakte ik bevriend met ene Tom. Hij stelde voor dat ik een Utrechtse vriendin van hem, die ook muzikante was, zou ontmoeten: we zouden vast goed met elkaar overweg kunnen. En inderdaad, toen ik met oud en nieuw van dat jaar in Utrecht was, klikte het meteen tussen ons. Drie weken later, na thuiskomst in Engeland, belde ze me om te vragen of ik samen met haar en bevriende muzikanten een paar van mijn liedjes wilde opnemen. Ze vonden mijn muziek geweldig! Ik heb geen moment getwijfeld en ben gegaan. En nu ben ik mijn eerste album op aan het nemen en woon ik in Utrecht ..."

En bevalt het hier?
"Zeker, ik vind de stad geweldig: de mooie architectuur, de grachten en de mensen. Het is een creatieve stad met veel cultuur: er is altijd wel wat te beleven op het gebied van muziek, kunst, fotografie, film en dansen."

Hoe zou je je eigen muziek omschrijven?
"Dat vind ik moeilijk, want ik geef elk nummer een andere sfeer en energie. Wel is mijn muziek vanwege de instrumentatie van akoestische gitaar, contrabas en viool geworteld in de folk, maar ik ben door meerdere genres beïnvloed."  

Noem er eens een paar …
"Behalve met folk ben ik opgegroeid met jazz, rock, reggae, soul, disco en wereldmuziek. Mijn oudere broers hadden een uitgebreide muziekcollectie en samen luisterden we naar Neil Young, The Andrew Sisters en John Martyn, maar ook naar recente artiesten als Beth Orton, Feist en Ray Lamontagne. Momenteel vind ik The Cat Empire erg goed, vooral hun album 'Steal the Light'. Het is allemaal in mijn muziek terechtgekomen, maar ik probeer wel mijn eigen, unieke geluid te creëren. Ik wil verhalen vertellen waar mensen zich mee kunnen identificeren."

Is er muziek uit Nederland die je aanspreekt?
"Sinds ik in Utrecht woon heb ik veel nieuwe singer-songwriters en bands leren kennen, onder andere Eefje de Visser, Mister and Mississippi en Rupert Blackman. Er is hier veel talent en ik ontdek steeds weer wat nieuws. Het is een kleine wereld: iedereen lijkt elkaar te kennen. Ik ben blij dat ik onderdeel geworden ben van dit netwerk; het doet me denken aan Guildford in Engeland, waar ik gewoond heb, en waar ook een sterke muzikale gemeenschap was."

Behalve muzikant ben je ook ambassadeur voor een stichting.   
"Ja, dat klopt. Na een optreden in de Kargadoor kwamen twee mensen uit het publiek me bedanken voor de muziek. Beiden waren vrijwilligers voor Peace Brigades International (PBI). We raakten aan de praat over hun werk: het beschermen van de mensenrechten. Een tijdje later vroegen ze me of ik wilde optreden op een van hun evenementen en een lied zou willen schrijven voor hun campagne voor de mensenrechten van vrouwen, die gelanceerd zou worden op 5 mei 2013. Ik greep deze kans met beide handen aan en schreef 'We All Belong'. Tijdens de optredens op het bevrijdingsfestival in Amsterdam en Utrecht hebben we toen met mijn band het nummer voor het eerst ten gehore gebracht. Dat was een groot succes."

Hoe zijn de reacties op je muziek?
"Ik krijg niets dan positieve feedback. Sommige mensen noemen mijn stem, anderen mijn verhalende stijl en weer anderen vinden mijn nummers catchy. Mooie woorden natuurlijk en ik heb dan ook het gevoel dat ik op de goede weg ben."

Waar ben je live te bewonderen?
"Ik treed op in grote concertzalen als Tivoli, maar ook in cafés, restaurants en op festivals. Sinds ik in Nederland woon, verzorg ik ook huiskamerconcerten door Europa. Dat is iedere keer weer fantastisch door de intieme sfeer en het intens luisterend publiek."

Hoe ver zijn de opnames voor je cd gevorderd?
"Ongeveer een jaar al werken we aan het fine-tunen van de nummers. Ik heb een goed beeld hoe het allemaal gaat klinken, maar totdat het af is kan ik er weinig over zeggen. Nu we in de studio zitten om alle partijen op te nemen, krijgen we constant nieuwe ideeën. Ik ben er van overtuigd dat we trots zullen zijn op het eindresultaat en dat mensen van het album gaan houden en dat ze het keer op keer opnieuw willen horen."

Wanneer ligt het album in de platenzaak? 
"In maart 2014 willen we de cd klaar hebben, maar eind februari is hij al te downloaden op onze site. De albumpresentatie zal ergens in Utrecht plaatsvinden. Het is allemaal erg spannend!"

Eerder (in verkorte vorm) verschenen in het Utrechts Stadsblad.



1 opmerking:

  1. Mooie, warme stem! Bedankt voor de link naar je blog, ben altijd op zoek naar nieuwe muziek, dus zal hier zeker vaak komen kijken. En o wat mis ik Utreg-me-stadsie als ik bovenstaand verhaal zo lees! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen