woensdag 26 maart 2014

Uit het goede hout gesneden


In een klein atelier in de Utrechtse wijk Lombok werkt Lucas Janssen gestaag aan de bouw en reparatie van gitaren en andere snaarinstrumenten. Van het hout ophalen in de Alpen tot het lakken van de gitaar: hij doet het allemaal zelf.

Pittoreske plek
Elpeehoezen van de Franse chansonnier Georges Brassens, met de afbeelding erop van een gitaar in aanbouw, sieren de muren in zijn atelier. Akoestische gitaren, violen, banjo's, mandolines en meer exotische instrumenten als de balalaika en de Arabische luit completeren de muzikale ambiance. Gesitueerd op een pittoreske plek in Lombok, tegenover Houtzaagmolen De Ster, bouwt en repareert Lucas Janssen gitaren en andere fijnbesnaarde instrumenten.

De LTS

De fascinatie voor houtbewerking heeft Janssen niet van een vreemde: hij stamt af van een (Limburgse) familie van meubelmakers en timmerlieden. In Utrecht studeerde hij fysische geografie, maar Janssen werkt liever met zijn handen: "Na de lagere school had ik eigenlijk naar de LTS moeten gaan," zegt hij lachend. Vanwege zijn liefde voor muziek -en in het bijzonder de gitaar- besloot hij midden jaren negentig een cursus te volgen voor gitaarbouw. In zijn atelier repareert hij nu vele snaarinstrumenten en bouwt hij Amerikaanse steelstring-gitaren uit de jaren 20 t/m 50 van de vorige eeuw: "Ik hou erg van de hillbilly die daar op werd gespeeld."  

Een beetje mysterie
Samen met een kunstenaar huist Janssen nu in het atelier in Lombok. Wat spreekt hem zo aan in het maken van gitaren? "Door de vele combinaties van hout, bouw, ambacht, kennis, traditie en een beetje mysterie klinkt elke gitaar weer anders. Dat vind ik mooi." Het hout voor de klankkast (veelal afkomstig van de spar en de esdoorn) haalt hij zelf op in de Alpen: "Aanvankelijk stopte ik het, op de terugweg van vakantie, in mijn rugzak, maar tegenwoordig rijd ik er met de auto naar toe." Het maken van een gitaar kost hem ongeveer twee maanden fulltime werk. De kosten van een zelfgebouwde Weissenborn lapsteel gitaar: 3200 euro.

Enige naam
Het is niet zo eenvoudig om bekend te worden in zijn vakgebied: "Als mijn vader ook gitaarbouwer was geweest had ik nu al enige naam gehad. Maar om er zo pats-boem mee te beginnen, dat lukt niet. Over vijf jaar kan ik er van leven, denk ik." Lachend: "Maar misschien ben ik op mijn zeventigste pas echt bekend." Om rond te komen werkt Janssen ook als gastheer in een hostel: "Daarom duurt het nu vaak te lang voordat ik iets afheb. Ik zou meer tijd aan de gitaren willen besteden. Maar ik vind het niet erg als het me niet lukt: ik doe dit werk omdat ik het leuk vind!"

Wat is de favoriete gitarist van de gitaarbouwer? "Voor mij is het geen wedstrijd: de gitarist moet een nummer dienen of dragen. Als ik er toch een paar moet noemen: David Rawlings, de muzikale partner van Gillian Welch, Ry Cooder en Neil Young. En niet te vergeten: de Russische bard Boulat Okoudjava!". Meer info over de gitaarbouwerij van Lucas Janssen vind je hier.  

Eerdere publicatie in Stadsblad Utrecht



Geen opmerkingen:

Een reactie posten