dinsdag 28 juli 2015

Sjeng Schalken geeft clinic bij T.C. Domstad


Voormalig tennisprof Sjeng Schalken verzorgt op zaterdag 25 juli bij tennisclub Domstad een clinic voor recreanten. "Ik geef een of twee kleine tactische tips, waarmee een speler al snel vooruitgang boekt."

Als een van Neerlands beste tennissers ooit is Sjeng Schalken een prima uithangbord om de sport, die aan populariteit verliest, een impuls te geven: "We moeten de tennissport actief benaderen. Daarom organiseer ik, voor tennissers van alle niveaus en leeftijden, gratis clinics op plekken waar veel gespeeld wordt." Zaterdag vormt T.C. Domstad in Oog in Al, een van de grootste tennisclubs van Utrecht en omstreken, het decor. Trainers van die club geven die dag tennislessen, met als doel om erna Schalken te kunnen verslaan: "Soms slaan ze tegen mij de bal van hun leven, haha."

Lat ligt hoog
Door blessures en ziektes kwam een voortijdig einde aan de carrière van Sjeng Schalken. Samen met Paul Haarhuis, Jan Siemerink, Jacco Eltingh en Richard Krajicek vormde de Limburger jarenlang de gouden generatie van het Nederlandse tennis. Dat er vervolgens geen echte Nederlandse toptennissers zijn opgestaan vindt hij jammer, maar is volgens hem niet zo vreemd: "We zijn maar een klein landje, dus je moet het geluk hebben dat hier een wereldtopper geboren wordt. Er wordt over de hele wereld getennist, zodat er heel veel concurrentie is. En we zijn ook verwend met de gouden generatie. De lat ligt erg hoog."

Ideaal
Deelnemers aan de clinic bij T.C. Domstad kunnen Schalken beschouwen als het voorbeeld van een sportman die alles uit zijn carrière heeft gehaald. Ondanks de nodige fysieke malheur bereikte de Limburger drie keer de kwartfinale van Wimbledon en een keer de halve finale op de US Open. Zou zijn speelstijl van toen ("de muur") ook nu nog werken? "Hoe harder er geslagen werd, hoe prettiger ik het vond. Ik kon die snelheid gebruiken voor mijn spel. De jongens van tegenwoordig slaan nog harder, dus dat zou voor mij ideaal zijn."

Pareltje
Een jaar of acht is hij nu gestopt met het proftennis. Mist hij de competitie? "Soms wel. Maar ik ga nu de competitie aan met de andere kledingmerken hè." (Na zijn tenniscarrière begon Schalken in Baarn zijn eigen kledinglijn, Sjeng Sports, red.) Over zijn favoriete speler bestaat voor hem geen enkele twijfel: dat is Roger Federer: "De beste tennisser aller tijden en een prettig persoon bovendien. Ik heb heel vaak van hem verloren, maar ook een keer gewonnen, in Rosmalen. Dat is wel een pareltje uit mijn carrière ja."

Eerder verschenen in het Stadsblad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten