maandag 15 februari 2016

Toevallig op de goede plek


De Utrechtse fotografe Fleur Wiersma won vorige week de prestigieuze Zilveren Camera, in de categorie Natuur en Milieu: "Ik wist meteen dat het een goede foto was."

In het museum van Hilversum werd de oorkonde overhandigd door Wilfried de Jong: "Deze prijs betekent veel voor mij. Dat ik genomineerd was, was al heel bijzonder, maar dat ik gewonnen heb is helemaal geweldig. Het niveau van de genomineerden was erg hoog", vertelt Wiersma. Al is het dan niet zo dat nieuwe opdrachtgevers zich nu meteen melden, in de toekomst verwacht Wiersma zeker profijt te hebben van deze prijs: "Je wordt toch serieuzer genomen: het staat mooi op je cv." Het juryrapport is (en dat is een beetje
vreemd) niet bekend gemaakt: "Dat probeer ik nog te achterhalen. Ik ben wel nieuwsgierig natuurlijk."

Knullig
De prijswinnende foto is niet met voorbedachte rade gemaakt. Wiersma was op doorreis door Utah in de VS voor een ander project (over Mormoonse zendelingen): "Ik reed door het Monument Valley toen ik dat souvenirwinkeltje aantrof wat je op de foto ziet. Die winkel was de toegang tot het park. Ik vond het contrast heel apart: die weidse blik buiten van het indianenreservaat, en dan dat knullige winkeltje binnen. De ramen zijn net schilderijen." De fotografe wist meteen dat het een goede foto was: "Thuis dacht ik: daar ga ik iets mee doen."

Knipoog
Hoe zou Wiersma haar stijl van fotografie omschrijven? "Dat is een lastige vraag. Ik probeer vaak met een knipoog te fotograferen, net als bij de foto die de prijs gewonnen heeft. Humor speelt een belangrijke rol. Maar ik heb ook series gemaakt die soberder zijn. Ik maak in ieder geval de dingen niet mooier dan dat ze zijn en doe niet aan Photoshopping. Het is bij mij zoals het is." Wat onderscheidt haar van andere fotografen? "Ik zie vaak situaties die anderen niet zo snel zien. En het schuurt soms een beetje, dat zie je ook terug op de foto van het souvenirwinkeltje."

Rode draad
Het geloof speelt een belangrijke rol in het werk van Wiersma. "Ja, religie is de rode draad in mijn leven. Zelf ben ik niet gelovig, maar het fascineert me wel waarom mensen daar zo mee omgaan. Ik zit er over te denken om een project samen te stellen met foto's die ik de afgelopen tien jaar heb gemaakt over religie."

Momenteel is Wiersma bezig met een project over de Mormoonse kerk: "Een paar jongens stonden opeens voor mijn deur. Ik dacht: een nieuw project haha. Het fascineert me waarom die jongens (vaak uit de VS) huis en haard verlaten om hier hun geloof te verspreiden." Ze reisde enkele jongens achterna naar Utah, waar ze onderweg de foto maakte die de Zilveren Camera won.

Eerdere publicatie in het Stadsblad.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten