dinsdag 6 februari 2018

Vroeger komt nog een keer terug met het Klein Orkest


In de jaren tachtig had hij grote successen met Klein Orkest en ook in het theater trok hij volle zalen. Vervolgens verhuisde Harrie Jekkers naar Ibiza. Nu keert hij terug met het repertoire van Klein Orkest in de voorstelling 'Later Is Allang Begonnen En Vroeger Komt Nog Één Keer Terug.'

Ze behoren tot de canon van de Nederlandstalige popmuziek: Liedjes als 'Laat mij maar alleen, 'Over de Muur' en 'Koos Werkeloos'. Tussen de razend populaire nederpopbands van de jaren tachtig, Doe Maar, Toontje Lager en Het Goede Doel, vormde het geëngageerde Klein Orkest een buitenbeentje. Zanger Harrie Jekkers over die periode: "Het was een hectische tijd vol lol, meiden en drank. Met de bijbehorende stressproblemen."

Samen met het Klein Orkest maakte Jekkers drie albums, waaronder een voor kinderen: 'Roltrap naar de Maan'. Met die plaat won de band een Edison. Na zeven jaar Klein Orkest gaf Jekkers er de brui aan en ging hij het theater in. "Het begon te vervelen om steeds weer diezelfde liedjes te spelen. En ik had geen zin meer om nieuw werk te maken," verklaart Jekkers zijn carrièreswitch van toen. In de huidige voorstelling combineert hij theater en muziek. "Want ik doe het allebei even graag." Op zijn geheel eigen wijze verhaalt Jekkers over het ontstaan, het succes en het einde van Klein Orkest.

Tussen de verhalen door speelt hij, samen met twee oorspronkelijke Klein Orkest leden (bassist Chris Prins en drummer Niek Nieuwenhuijsen), en een nieuweling (Henk Jan Heuvelink op toetsen), de liedjes van zijn voormalige formatie. Toetsenist/zanger van het eerste uur, Leon Smit, was niet meer te porren voor een reünie: "Smit schreef de prachtige muziek. Hij is de enige van ons met kinderen, en inmiddels is hij opa bovendien. Dus hij had er geen zin in en geen tijd voor."

Alle aanstaande optredens van het Klein Orkest zijn al lang en breed uitverkocht. Vooral na zijn optreden bij DWDD zag Jekkers het enthousiasme in het land toenemen. "De reacties op onze comeback overtreffen alle verwachtingen. Ik wist niet dat die zesendertig liedjes zoveel betekenen voor zoveel mensen. Maar de meeste zijn ook tijdloos. Op een paar na hadden ze net zo goed vandaag geschreven kunnen zijn."

Hoe kwamen ze destijds eigenlijk op die bandnaam? "Aanvankelijk wilden we met acht man totaaltheater maken, onder de naam Het Groot Orkest. Maar dat is niet gelukt. Wanneer alleen de muzikanten aan het repeteren waren, noemden we het Klein Orkest. Daar zijn we toen mee doorgegaan. "

Het besluit om na zo'n dertig jaar weer met die band het podium op te gaan, is ontstaan tijdens zijn theatertour met Jeroen van Merwijk, in 2015. De bezoekers van die voorstelling wisten Jekkers over te halen om de liedjes van toen nog eens live te gaan spelen. "Om mezelf en het publiek een lol te doen heb ik uiteindelijk ja gezegd. Maar we hebben flink moeten oefenen om die nummers weer in de vingers te krijgen."

Waarom kwam Jekkers niet eerder op dat idee? "Ik heb dat nooit overwogen omdat ik na een periode van veertien jaar niet-optreden niet wilde terugkomen met oud werk. Na de voorstelling met Jeroen van Merwijk, die totaal nieuw was, heb ik dat persoonlijk opgelegde embargo opgeheven." Voor het geld hoeft Jekkers het niet meer te doen. "Mijn ambities op dat gebied zijn al lang vervuld. In mijn verdere werkzame leven geef ik voorrang aan de dingen die ik leuk vind."

In deze context valt ook zijn verhuizing in 2001 te bezien naar het Spaanse eiland Ibiza. "Na vijftien jaar theater wilde ik iets anders. Het werd Ibiza vanwege de liefde." Hier leidt de zanger al jaren een onbekommerd, maar ook vrij solitair bestaan, zo bleek uit een recente documentaire van Cornald Maas. Beetje feesten, beetje hout hakken op zijn land, veel reizen: dat zijn de voornaamste bezigheden. En schrijven? "Nee, dat heb ik bijna niet meer gedaan. Alhoewel, voor Koos Meinderts heb ik nog liedjes geschreven voor kindermusicals, en af en schrijf ik iets in opdracht voor anderen."

Het leven op Ibiza bevalt hem goed. "Ik kan mezelf prima vermaken, maar dan wel in een mooie omgeving. De eenzaamheid is soms erger met zijn twee, schreef ik al in mijn eerste liedje."

Overweegt hij wel eens terug te keren? "Ik ben nooit helemaal weggeweest, want ik heb in Nederland altijd een huis aangehouden."

Eerdere publicatie in het AD Amersfoortse Courant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten