dinsdag 9 juli 2019

Erik Mesie zingt Toontje Lager


Toontje Lager, één van de populairste Nederlandstalige bands van begin jaren tachtig, staat na meer dan dertig jaar in een vernieuwde samenstelling en aangevoerd door zanger Erik Mesie weer op het podium.

Een olijk filmpje op zijn Facebookpagina: “Hallo, daar ben ik weer. Het was supergezellig. En je raadt het al, hier in Hengelo was ‘Lente in Twente’ een groot succes. Echt iedereen zong het mee!” Vanachter zijn stuur onderweg naar huis becommentarieert Erik Mesie de avond van een optreden met zijn nieuwe band.

‘Lente in Twente’ is een van de bekende nummers uit de succesvolle periode van Toontje Lager, begin jaren tachtig. Andere evergreens zijn: ‘Net als in de Film’, ‘Stiekem gedanst’ en ‘Zoveel te doen’. Samen met Het Goede Doel en Doe Maar was Toontje Lager verantwoordelijk voor het plotse succes van Nederlandstalige pop. “Het was nieuw en bijzonder wat wij deden. En het had iets spannends en sprankelend. Daarom zijn veel van die liedjes in het collectieve geheugen bij mensen gaan zitten.”

De liedjes van Toontje Lager gingen vaak over liefde en hunkering. Een terugkerend thema was de vaak vruchteloze poging van een (puber)jongen om met een meisje in contact te komen. “In het op de hak nemen van machogedoe kon ik me goed vinden. Vroeger durfde ik ook alleen maar naar meisjes te kijken. Ik vond het eng om ze aan te spreken,” vertelt Mesie. En dus was een lied als ‘Stiekem gedanst’ hem op het lijf geschreven, hoewel het (net als bijna alle nummers van Toontje Lager) is geschreven door toetsenist Bert Hermelink. Op het podium voelde de zanger zich meer senang. “Daar was ik mijn verlegenheid kwijt en voelde ik me vrij. Optreden werkte voor mij verslavend.”

Met Mesie als zanger (het eerste titelloze album werd ingezongen door Bert Vermaas) bracht Toontje Lager drie albums uit, waarvan ‘Er op of er onder’ en ‘Stiekem Dansen’ het meest succesvol waren. Mesie kijkt met de meeste voldoening terug op het eerste album waarop hij zong, ‘Er op of er onder’: “We hadden de keuze uit dertig liedjes, dus we konden het beste materiaal kiezen. Voor de twaalf liedjes op de opvolger hadden we maar een jaar de tijd en dat was eigenlijk te kort. Hoewel op die plaat wel onze grootste hit staat: ‘Stiekem gedanst’.”

Volgens Mesie onderscheidde Toontje Lager zich in meerdere opzichten van populaire tijdgenoten als Doe Maar en Het Goede Doel. “Wij speelden een combinatie van stijlen: zowel reggae als pop en rock. Ook waren onze teksten cynischer en meer bespiegelend.“ Onbedoeld profiteerde Toontje Lager van het enorme succes van Doe Maar. “Fans van ons zeiden dat ze niet bij de grote massa wilden horen die van Doe Maar hield. Wij waren een soort subcultuur. Dat vond ik wel grappig. “

Na zeven jaar was de koek op. Enkele muzikanten in de band konden de druk niet meer aan. Mesie begon aan een solocarrière en had nog een grote hit met het lied ‘Zonder Jou’. In 2001 volgde er een reünieconcert van Toontje Lager, maar toen al kreeg de zanger de indruk dat het bij een eenmalig optreden zou blijven. “Het kostte me erg veel moeite om de andere bandleden er van te overtuigen dat het leuk zou zijn om al die oude liedjes weer te spelen. ‘We doen dit maar een keer’, zeiden ze.”

Dus toen Mesie de bandleden van het eerste uur in 2016 nogmaals benaderde voor een comeback, was de verrassing niet zo groot dat hij nul op het rekest kreeg. “Toontje Lager is voor hen dood en begraven en dat moet zo blijven. De reden hiervoor weet ik nog steeds niet.” Hij vindt het jammer. “Kijk naar Doe Maar. Zij hebben nog veel plezier en het publiek geniet er van. Dat had bij ons ook gekund.”

Onder de oude bandnaam, maar met een nieuwe band, speelt hij nu de liedjes van de eerste twee albums, enkele nieuwe nummers en solomateriaal. Hoewel hij het betreurt dat een optreden in de originele bezetting er niet meer in zit, geniet Mesie van de huidige optredens met zijn nieuwe band. “Ik sta er versteld van hoeveel teksten de mensen na dertig jaar nog kennen, ook van onbekende liedjes. En grappig dat na afloop veel mannen me vertellen hoeveel invloed onze muziek heeft gehad. Vroeger stonden alleen de meisjes in de rij voor een handtekening."

Eerdere publicatie in het AD Amersfoortse Courant.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten