dinsdag 9 juli 2019

Marike Jager is terug met een nieuw geluid


Ze heeft al een carrière van vijftien jaar achter de rug met vier albums en evenveel Edison nominaties. Maar na haar laatste album, The Silent Song uit 2014, was het lange tijd stil rondom singer-songwriter Marike Jager. Na de zomer verschijnt een nieuwe cd Hey Are You OK.

Foto: Hollandse hoogte
“Ik kon in het hele huis geen koekje meer vinden,” verontschuldigt echtgenoot (en voormalig toetsenist van de band) Henk Jan Heuvelink zich als hij koffie brengt. “Heb ik die allemaal opgegeten van de zenuwen?”, reageert Marike Jager lachend. Enige nervositeit bij de zangeres is wel verklaarbaar omdat ze vanavond voor het eerst sinds lange tijd weer op het podium staat. In Gouda is de try out van haar nieuwe album ‘Hey Are You OK’ dat na de zomer zal verschijnen. Jagers vorige cd, The Silent Song, dateert alweer van 2014. In de tussentijd was haar aandacht voornamelijk gericht op het ter wereld brengen, en opvoeden van drie kinderen.

Met hernieuwde energie en een nieuw geluid is Marike Jager terug, zo blijkt uit de eerste singles Wasted en Another River van het komende album. De melancholische inslag van haar eerste albums hebben plaatsgemaakt voor een frisse sound met beats, samples en synths. “Mijn man attendeerde me er op dat bijna al mijn liedjes ballads zijn, in mineur geschreven en in driekwartmaat. Het was me nooit opgevallen, maar het klopt wel,” vertelt Jager in haar studio, onderdeel van de fraaie buitenwoning -ooit basisschool annex klooster- in het Gelderse Beuningen. Ze besloot up tempo liedjes te gaan schrijven, in majeur en in vierkwartsmaat. “Dat is een stuk moeilijker, zeker als ik hier ’s avonds laat met een wijntje en een kaarsje bezig ben.”

Het contrast met haar vorige album, het ingetogen en akoestische The Silent Song, kan bijna niet groter zijn. “Toen zat ik midden in mijn pogingen om zwanger te raken. The Silent Song is een weergave van dat proces. Overigens hoorde ik bij het afronden ervan dat ik zwanger was. Dus toen stond ik met een gelukzalig gevoel die niet al te vrolijke liedjes te spelen.” Muzikaal heeft ze niet helemaal stil gezeten de afgelopen vijf jaar. “Ik heb nog een project met een danser gedaan en ook ben ik op tour geweest met het Ricciotti-orkest. Maar in het clubcircuit was ik niet meer te vinden en ik heb ook lang geen liedjes meer geschreven.”

Als toeschouwer bij de laatste editie van Oranjepop in Nijmegen begon het weer te kriebelen. “Ik wilde ook weer de podia op. En het liefst met muziek die daar bij uitstek geschikt voor is.” Ten tijde van The Silent Song stond Jager veelvuldig in de theaters, maar daar had ze even genoeg van. “Theater is heel intens: iedereen zit stil in het donker naar je te luisteren. Dat is heel mooi om te doen hoor, maar ik wilde even wat lucht erbij.” Toen ze in verwachting was van haar derde kind zocht Jager weer de studio op. “Ik dacht: ik moet iets af hebben voordat mijn derde kind er is. Anders gaat het wel erg lang duren. Dus opeens had ik een deadline. En ik wilde mijn kinderen laten zien dat ik meer kon dan alleen maar zwanger zijn haha.”

In de studio kwam ze er al snel achter welke muzikale kant ze op wilde. “Ik heb altijd een houvast nodig en een of twee nummers. Dat had ik al vrij snel bij de nieuwe cd. Bij het lied ‘Hey are you OK’ kreeg ik het gevoel: dit is echt leuk!” Het energieke geluid op haar nieuwe album komt niet helemaal uit de lucht vallen: “Als ik terugkijk staan er op elk vorig album van mij wel een paar nummers die deze koerswijziging aankondigen.” Jager liet zich voor haar nieuwe sound o.a. inspireren door het avontuurlijke geluid van bands als Beck en Eels, maar ook door Madonna. ”Haar energie en de hooks in haar liedjes vind ik heel goed. Het is heel speels.”

Omdat ze veelal intuïtief te werk gaat bij het liedjesschrijven, vindt de zangeres het lastig om de thema’s in haar werk te duiden. Wel heeft ze iets met buitenbeentjes. “Mensen, maar ook voorwerpen waar een krasje op zit vind ik interessant. Bijvoorbeeld de karakters uit films van Tim Burton, maar ook mijn analoge versterker die bromt.” Ze haalt er een voorwerp bij: een groen houten beeldje in de vorm van een nachtwaker. “Dit is een Bulgaarse notenkraker. Inmiddels mist hij een oog en mijn kinderen vinden hem eng. Maar hij is part of the family geworden en voor mij is hij gaan leven. Het lied ‘Hey are you OK’ gaat over buitenbeentjes, bijvoorbeeld deze notenkraker, die het niet lukt om noten te kraken, maar er wel al heel veel verzameld heeft. Een beetje droevig verhaal dus.”

Jager is blij dat ze haar vertrouwde ambacht weer heeft opgepakt, al kost het tegenwoordig iets meer planning en organisatie met drie kinderen. “Bij het schrijven van nieuwe liedjes bloei ik echt op. Dat zijn heel waardevolle momenten voor mij.” Zoals gezegd is ze nerveus voor de eerste optredens, maar ze kijkt er ook naar uit. “Ik ben veel thuis geweest, een prachtige cocon hoor, maar voel veel energie om nu naar buiten te gaan. En ik vind het gaaf om iets heel anders gemaakt te hebben. Daar ben ik best trots op.”

Eerdere publicatie in het AD.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten