dinsdag 20 augustus 2019

Iets van Elvis


In uitgave 18 van zijn ‘onregelmatig verschijnend periodiek’ Almost in Elvis bundelt schrijver Dennis van Tiel een aantal reisverhalen over Elvis Presley en de VS. “Hij is een inspiratiebron voor mij waar je ook om kunt lachen.”


Hoe is je fascinatie voor Elvis Presley ontstaan?
“Als kind zag ik op tv een uitzending van Countdown met een serie over artiesten en hun geschiedenis. Ik kende alleen maar videoclips en vond het fascinerend om te zien hoe muzikanten er in het echt uitzagen. De Elvis van 1977 in dat programma was niet op zijn best overigens: dik, met een opgeblazen gezicht en in een raar pak. Maar mijn fascinatie voor hem is toen wel ontstaan.”

Wat spreekt je zo aan in Elvis?
“Het is meer zijn levensverhaal dan zijn muziek. Zijn leven van armoede, verslaving, geluk en faam kun je spiegelen aan Amerika. Een mooie samenkomst van zaken die zich ook in de VS afspelen. Van fame en fortune naar aftakeling. Ik vind zijn muziek ook mooi hoor, zijn films wat minder. Maar die zijn wel cult nu.”

Dus Elvis de zanger kan je toch ook wel bekoren?
“Ja, er zit veel soul in zijn muziek. Als hij zingt geloof je hem. Ik vind vooral zijn periode rond 1969 goed met ‘Suspicious Mind’ en ‘In the ghetto’. Maar ook zijn Nashville periode ten tijde van Reconsider baby spreekt me erg aan. Ik heb niet zoveel met zijn rock ‘n roll uit de jaren 50, ik hou meer van zijn rhythm and blues-nummers.”

Beschouw je jezelf als fan?
“Niet in de kritiekloze vorm. Voor mij is Elvis meer een muze. Ik gebruik hem om het in mijn verhalen over andere dingen te kunnen hebben. Hij is voor mij een inspiratiebron waar je ook om kunt lachen.”

Kun je iets meer over je boekjes vertellen?
“Almost in Elvis is een onregelmatig verschijnend periodiek, met zowel fictie als non-fictie. Deels schrijf ik de verhalen zelf, maar er zijn ook altijd een aantal gastschrijvers. Elke editie heeft een eigen thema, bijvoorbeeld ‘Elvis en sport’ of ‘Elvis en films’. Ook schrijft iemand altijd een recensie van een Elvisplaat. Dat hoeft geen kenner van zijn werk te zijn.”

En de laatste editie uit 2019?
“Die is geïnspireerd op een bundeltje uit 1962 met een verzameling nogal oubollige reisverhalen over de VS, dat ik bij de MCD in Lombok zag liggen. Het redactioneel in mijn boekje is gebaseerd op die stijl. De titel van deze uitgave, ‘Nothingville’, is een nummer van Elvis. Verder staan er o.a. verhalen in over zijn geboorteplaats Tupelo, Memphis, Nashville, Graceland, Las Vegas en Hawaï. Waargebeurd en verzonnen inderdaad.”

En hoe kwam je op de titel Almost in Elvis?
“Die is geïnspireerd op Presleys elpee ‘Almost in love’. En ik denk dat we allemaal wel iets van Elvis hebben, of Elvis willen zijn.“

Eerdere publicatie in Stadsblad Utrecht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten