‘Mozart schreef voor gewone mens’
Van 11 juni t/m 22
juni en 24 t/m 29 september is de muziektheaterproductie Amadeus van Theu
Boermans te zien in de Koninklijke Schouwburg van Den Haag. Inclusief een
negenkoppige cast, orkest, een sopraan en een koor.
Halverwege de repetitie in de Koninklijke Schouwburg
onderbreekt regisseur Theu Boermans tot driemaal toe een scène. Hij wil dat
Yela de Koning, die de rol speelt van Constanze, de vrouw van Mozart, iets meer
kwaadheid toont na de mislukte avances van Salieri. De componist vraagt om een
wederdienst voor het verstrekken van een baantje aan de armlastige Mozart.
“Normaal grijp ik veel eerder in hoor. Maar de toeschouwers moeten wel nog een
kaartje kopen,” vertelt Boermans na afloop lachend. Een select gezelschap
(medewerkers, vrienden van het Nationaal Theater en enkele journalisten) is
getuige van de repetitie door het Nationale Theater. “We zijn pas drie weken
bezig. Tot 11 juni werken we elke dag door. Dus dat komt wel goed.”
Het lijdt geen twijfel dat Amadeus onder leiding van Theu
Boermans een afgeronde en mooie voorstelling wordt. Bij het Nationale Toneel en
Het Nationale Theater was hij artistiek leider van o.a. stukken van Shakespeare,
Tjechov en Oscar Wilde. In 2011 regisseerde hij de musical Soldaat van
Oranje en in 2014 was Boermans de regisseur van ANNE, een toneelstuk
over Anne Frank. “Ik had Amadeus al eerder willen doen. Het heeft een
aantal thema’s in zich, zoals hoge en lage kunst en de polarisatie tussen
gevestigd talent (Salieri) en nieuw talent (Mozart), die je ook nu nog ziet.
Mozart was een vernieuwend kunstenaar, maar werd geblokkeerd door zittende
belangen. Dat vind ik interessant.”
Amadeus is gebaseerd op het toneelstuk van Peter Shaffer uit
1979. Miles Forman verfilmde het in 1984, en met succes (8 Oscars). Boermans:
“Het toneelstuk graaft dieper dan de film. In de film wordt Mozart
afgeschilderd als een clown, terwijl hij eerder een tragisch figuur was.” Hij
maakt de vergelijking met een Nederlandse rockster: “Mozart was de Jett Rebel van
die tijd. Een multi-talent, maar ook zelfdestructief.” Volgens Boermans is
Mozart nooit volwassen geworden omdat hij in zijn jeugdjaren door zijn vader
meegesleept werd door Europa, langs vorstenhuizen en hoven, om zijn kunstjes te
vertonen. “Hij kon niet breken met zijn vader. Daardoor is hij later blijven
steken in de anale fase en had hij een voorliefde voor poep- en piesgrappen.”
Maar diezelfde Mozart bleek ook over een van god vergeven
talent te beschikken. De invloedrijke Salieri, componist voor de keizer en des
vaderlands, onderkende dat als eerste. Hij hoorde in Mozarts muziek een diepte
die hijzelf nooit had kunnen bereiken. ”En dat terwijl Salieri in de kerk een
contract had afgesloten met God: “Als u mij het talent geeft, schrijf ik de
rest van mijn leven muziek ter meerdere ere van u,””doceert Boermans. Toen de
muziek van Mozart hem ter ore kwam was Salieri geschokt. “Waarom kreeg hij, die
een goed leven leidde, niet die gave, terwijl deze anaal gefixeerde kleuter met
adhd gezegend was met een gigantisch talent? Salieri raakte totaal vertwijfeld
en besloot om Mozart de toegang tot het muzikale leven te blokkeren.”
Boermans is een groot liefhebber van Mozart. “Zijn muziek
raakt aan het onuitgesproken innerlijk verlangen naar eeuwigheid, zingeving en
God. Bach heeft dat ook, maar dan meer religieus. Sommige pianoconcerten van
Mozart zijn zo mooi dat ik denk: Jezus Christus, waar komt dat vandaan?”
Volgens Boermans was Mozart zijn tijd ver vooruit. “Dat hij door Salieri
buitengesloten werd van de elite had als voordeel dat hij werd gedwongen om
voor een breed publiek te schrijven. Mozart week uit naar de buitenwijken. In
cafés en etablissementen zijn Figaro en Die Zauberflöte ontstaan. En
Mozart schreef niet over helden en goden, maar situeerde zijn stukken in een
boudoir of een harem. Hij schreef voor gewone mensen. Niet in het Italiaans,
maar in het Duits. Het waren de musicals van die tijd.
De rol van Salieri wordt in Amadeus gespeeld door Mark
Rietman. Wanneer de stokoude componist dementeert in een verzorgingshuis,
verkondigt hij dat hij Mozart heeft vermoord (iets dat nooit is bewezen
overigens). Als begin twintiger zag Rietman in 1982 Willem Nijholt schitteren
als Salieri en dat liet hem nooit meer los. “Die voorstelling vond ik
schitterend. Het vertellende, het drama, de muziek. Ik heb Boermans wel eens
ingefluisterd dat ik graag eens in de huid van Salieri zou willen kruipen.” Een
rol die hij omschrijft als complex, maar uitdagend: “Salieri voelt wel aan dat
de muziek van Mozart prachtig is, maar hij kan het persoonlijk niet verdragen.
Dat dilemma maakt het mooi om te spelen.” Boermans: “Waarschijnlijk dacht Salieri
eeuwigheidswaarde te krijgen als de moordenaar van Mozart. Met zijn muziek
lukte het niet.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten