woensdag 21 augustus 2019

Marcel Veenendaal voelt zich nu gewaardeerd en gerespecteerd


DI-RECT zit midden in hun theatertournee Rolling with the punches. Een goed moment om met zanger Marcel Veenendaal van gedachten te wisselen over heden, verleden en toekomst van de populaire Haagse formatie. “De balans in de band is heel goed.”

“Ik vind het niet per se een voordeel om thuis te spelen,” vertelt zanger Marcel Veenendaal van DI-RECT in de schouwburg van Rijswijk, waar de Haagse band vanavond optreedt . “In mijn perceptie is spelen in de eigen stad zelfs een zwaardere wedstrijd. Ik krijg dan vaak het gevoel alsof mijn moeder me vraagt: “Speel dat ene liedje nog eens voor je tante.” Bij een thuisconcert zitten er altijd veel dierbaren en bekenden in de zaal, en die geven meestal ongefilterd hun mening.”

Maar veel reden tot zorg is er niet, zo enkele uren voor de dertiende show van de theatertournee van DI-RECT. De volledige tour was immers al uitverkocht voordat de mannen hun eerste optreden uit de serie gaven. Veenendaal: “In 2015 speelden we in Almere tijdens onze theatertour nog voor 50 man. Sindsdien hebben we een flinke groei doorgemaakt: bij deze tour doen we 26 steden door het hele land aan. En het geeft wel een fijn gevoel om nu de bus in te stappen en in een warm bad te duiken. En het is echt niet zo dat we worden doodgeknuffeld door de media. Maar veel mensen genieten blijkbaar van onze optredens.”

Tien jaar is Veenendaal de leadzanger van DI-RECT. In 2009 volgde hij Tim Akkerman op die de band verliet voor een solocarrière. Veenendaal gaf in interviews meermaals te kennen dat hij moest wennen aan de rol van frontman bij de populaire Haagse band. “Nu voel ik me volkomen op mijn gemak, gewaardeerd en gerespecteerd. Maar ik kwam wel terecht in een heel hecht gezelschap dat al jaren bij elkaar was. Dan is het toch geen gekke gedachte dat je jezelf aanvankelijk als buitenstaander beschouwt? In mijn leven voor DI-RECT werkte ik als kapper en rietdekker en dan sta je opeens in het middelpunt van de belangstelling. Dat is wel vreemd.”

Bewust hield Veenendaal zich de eerste periode in DI-RECT enigszins op de achtergrond. “Je moet je eerst één voelen met de band. En tot dat moment is aangebroken is het best moeilijk om dicht bij jezelf te blijven. Maar de mensen hebben me nu in hun hart gesloten.” Na zijn intrede in DI-RECT verruilde Veenendaal zijn woonplaats Arnhem voor een woning in de Vruchtenbuurt van Den Haag. “Er kwam een huis vrij naast Spike, maar dat lag helaas niet in mijn budget haha. En bovendien had het een tuin op het noorden en dat wilde ik niet.” Het wonen in een rustige wijk van Den Haag bevalt hem prima. “Ik voel me al snel ergens thuis. En ik loop zo naar het duingebied om te wandelen naar de Fuut.”

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat hij zo dichterbij de band is: “Als band wil je toch samen uit samen thuis zijn. Ik wilde de optredens met DI-RECT niet als een zakelijke trip benaderen. Zo van: “Ik zie je bij de gig en doei!” Zo zit ik midden in de bubbel. We reizen met zijn negenen in een busje stad en land af. Ik haal veel kracht uit het collectief.” Over het collectief gesproken: hoe is de samenwerking met de man van het eerste uur, en blikvanger Spike? “Die verloopt gestroomlijnd. We creëren op de bühne veel ruimte voor elkaar. Soms ben ik een hele avond aan het dansen met de punten van mijn schoenen. Spike ziet dat en neemt dan het voortouw: hij spreekt het publiek aan en jut de mensen op.”

Want Veenendaal kan op het podium nog wel eens uit de concentratie of uit de flow raken, zo vertelt hij. “Dat gebeurt bijvoorbeeld als een gast me de hele avond met een blik aan zit te staren die ik niet kan peilen. Dan springt er een gedachte in mijn hoofd die ik niet meer los kan laten. Ik zit dan niet langer in het moment, en dat is heel vervelend.” Maar Veenendaal voelt ook niet de verplichting om elke avond van het begin tot eind contact met het publiek te hebben. “Als ik in een gat val tussen de liedjes vangt Spike me op.” Is dat ook niet een kwestie van ervaring? “”Ja, dat gebeurde aan het begin vaker dan nu.”

DI-RECT is in bijna twintig jaar uitgegroeid tot een van de succesvolste rockbands van Nederland. De Haagse formatie blijft zich echter ontwikkelen en kiest steeds vaker voor een avontuurlijk geluid. Voor het laatste album ‘Rolling with the punches’, met funk, soul en een blazerssectie, kreeg de band een Edison. “De balans is heel goed bij ons. De een bekommert zich om het productionele aspect, de ander wordt wakker met een gitaar en zingt memootjes in. Ieders idee komt op tafel te liggen. Daarom is onze muziek zo moeilijk over een kam te scheren. We kunnen allemaal verschillende pakken aantrekken, maar in ons totaalgeluid zal altijd doorklinken waar we ons op dat moment bevinden.”

Zit er een nieuw album aan te komen? Veenendaal: “We zijn er wel mee bezig. Vorig jaar zijn we een week in Berlijn geweest en hebben daar een sessie gedaan bij producent Niels Zuiderhoek. Dat was een hele fijne samenwerking. Drie ruwe stukken hebben we van niets naar iets gebracht. Binnenkort gaan we weer met een tasje met ideeën naar hem toe om die lekker uit te werken.”

Eerdere publicatie in het AD Haagsche Courant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten