donderdag 22 augustus 2019

Annet Schaap over het boek ná ‘Lampje’:
“Je moet een verhaal niet laten schrikken.”


Het schrijfdebuut van de Utrechtse illustrator Annet Schaap, ‘Lampje’, werd een ongekend succes. Het prachtige kinderboek (2017) won diverse prijzen (o.a. de Gouden Griffel), werd vertaald en krijgt een bewerking voor tv en toneel. Onlangs verscheen de opvolger, het prentenboek ‘De boom met het oor’.


‘De boom met het oor’ is een verhaal over een hoge boom, ergens in een park midden in de stad. De boom fungeert als een soort praatpaal voor de dieren. Hier kunnen zij hun verhaal kwijt. Halverwege de boom zit een oor dat echt luistert. De mensen in de stad weten dit niet, totdat een jongen zijn verhaal kwijt wil en bij niemand een luisterend oor vindt. In haar atelier aan de Vlampijpstraat vertelt Annet Schaap over het boek ná Lampje.

Hoe is het idee voor dit boek ontstaan?
“Eigenlijk was het niet de bedoeling dat dit de opvolger zou worden van ‘Lampje’. Ik schreef het verhaal een jaar geleden op uitnodiging van een muziekfestival. Mij werd gevraagd om een kinderverhaal te schrijven bij de muziek van Moessorgski (Russische componist, red.). Toen ik die muziek hoorde, moest ik denken aan een verhaal dat ik ooit in mijn dagboek had geschreven. Dat ging over een boom met een oor. Alle insecten gaan daar naar toe om hun verhaal te vertellen. Mijn uitgever vroeg me vervolgens om er een boek van te maken en het ook zelf te illustreren. Dat laatste wilde ik niet omdat ik me meer op het schrijven wil richten. De tekeningen zijn gemaakt door Philip Hopman.”

En ben je tevreden over het eindresultaat?
“Ja, het is erg mooi geworden, al moest ik er wel aan wennen. Wat mij betreft stond die boom van het verhaal in het Majellapark aan de Vleutenseweg. Maar de tekenaar heeft het verhaal naar Barcelona verplaatst. Hij heeft daar een appartementje. Op de laatste tekening zie je hem zelf in een hangmat liggen. Uiteindelijk vind ik Barcelona ook een betere locatie voor het verhaal.”

Zit er in het verhaal verholen kritiek op de huidige tijd, waarin iedereen maar op zijn mobieltje zit te kijken en niemand meer luistert naar de ander?
“Nee, zo zie ik dat niet. Daar doe ik zelf ook aan mee. Ik probeerde een gevoel te beschrijven van een jongen waar van binnen van alles gebeurt, maar die de tijd en rust nodig heeft om daarover te vertellen. Volgens mij heeft ieder kind daar wel mee te maken. Iedereen om je heen praat zo hard en weet het zo goed, dat je op een gegeven moment denkt: laat ook maar. Ik zie het ook bij mijn eigen kind, en soms zelfs bij mijn man.”

Het was vast geen sinecure om met een opvolger van ‘Lampje’ te komen …
“Dat klopt. Het was vreselijk moeilijk om aan een nieuw boek te beginnen bij alle drukte rondom ‘Lampje’. En ik maakte me ook wel een beetje zorgen over de reacties van de mensen. Misschien zouden ze wel denken: “Komt ze hiermee aan, dit is toch geen Lampje? Wat denkt ze wel niet?” Ik heb nog steeds het gevoel dat ik minder credits krijg dan dat ik daadwerkelijk krijg. Voor mij is het altijd moeilijk geweest om te geloven dat mensen het echt goed vinden.”

Terwijl het succes van ‘Lampje’ ongekend is … “Daar geniet ik ook wel van hoor. Zo hebben we in ons huis net nieuwe ramen laten maken met een vuurtoren er in. Betaald door het boek. Maar ik ben niet iemand die naar binnen loopt en zegt: “Hallo, ik ben Annet Schaap.” Gelukkig heb ik daar mijn man voor, haha. Ik sluip eerder naar binnen. Maar het is natuurlijk heel fijn dat het zo goed gaat met ‘Lampje’. Dat ging ook erg snel, nog voordat ik me zorgen kon maken eigenlijk. De dag nadat het boek uitkwam was er al een positieve recensie en kwam ik op de radio. Die positieve ontvangst deed me wel goed en het ontspande me ook iets. En hopelijk gaat het succes nog een tijdje door. Volgend jaar komt er in ieder geval een toneelstuk en er wordt gewerkt aan een tv-serie.”

En komt er nog een vervolg op ‘Lampje’?
“Mehr davon, Frau Schaap,” las ik in een Duitse recensie haha. Ik ben momenteel met van alles bezig. Er komen waarschijnlijk twee boeken die wel met ‘Lampje’ te maken hebben, maar ik ga zeker geen vervolg schrijven. “Lampje vindt het geluk” of zo. Maar eigenlijk vertel ik al teveel. Ik krijg altijd spijt als ik een nieuw boek aankondig. Misschien brengt het ongeluk. Ik moet de vrijheid hebben om het te laten komen. Als het goed is, komt een verhaal naar mij toe. Je moet het niet laten schrikken.”

Zaterdag 22 juni komt Annet Schaap samen met muzikante Fredrike de Winter naar Broese voor een bijzondere muzikale kinderactiviteit. Ze zal vertellen over en voorlezen uit haar boek en kort vragen beantwoorden. Aansluitend is het mogelijk om een boek te laten signeren.

Eerdere publicatie in de NUK.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten