vrijdag 28 juli 2023

Vijf keer vinyl in Utrecht

Vinyl is weer helemaal terug. Op welke plekken in Utrecht kun je het beste struinen in de platenbakken naar goed verborgen pareltjes? Vijf tips. 

1. Elvis Corner

Ergens halverwege de Amsterdamsestraatweg zit een platenzaak speciaal gericht op fans van Elvis Presley. Er is niet alleen vinyl te vinden, maar ook cd’s, boeken, spellen én souvenirs zoals zonnebrillen en mokken met de beeltenis van Elvis erop. ‘Afgezien van een toevallige passant komen de mensen vooral voor onze collectie platen hoor’, zegt eigenaar Johan van Weezel, die de zaak samen met zijn vrouw Cherry runt vanaf 2005. Van heinde en verre reizen Elvisfans naar zijn winkel: ’Veel klanten komen uit Duitsland en België, maar er komen ook Elvisliefhebbers uit Israël en Rusland. Nou ja, nu dan even niet natuurlijk.’ Zijn verklaring voor de wereldwijde interesse: ‘In Europa zijn wij de enige die dit doen.’

2. Dig-it records

Dichterbij het centrum huist deze tweedehands vinylwinkel van Bert Tiggelers. Zo’n vijf jaar zit de Limburger op deze locatie waar voordien babyspulletjes werden verkocht. Een aantal jaren stond hij met zijn platen op de markt. Toen hij dat beu was (‘altijd strijd om een goede plek’) begon hij zijn eigen platenzaak. Zijn collectie bestaat uit ‘ongeveer 5000 kwaliteitsplaten in bijna alle genres, van wereldmuziek tot metal’. Wekelijks verkoopt hij er zo’n 300. ‘Bands als Abba en The Eagles zijn weer erg populair.’ Uit de boxen schalt de alternatieve rock van Them Crooked Vultures. ‘Mijn eigen smaak heeft niks te maken met wat ik verkoop. Een van mijn best verkopende albums is Brothers in Arms van Dire Straits, maar ik heb niks met die band.’ 

3. Plato

Jeroen Vedder en Willem de Vries zijn al jarenlang bekende gezichten in Plato. Ze werkten er al toen de muziekwinkel nog huisde aan de Steenweg. Om meer ruimte te krijgen voor elpees verkaste de zaak naar de Voorstraat. ‘We zijn hier met één bak vinyl begonnen,’ zegt Willem. ‘En kijk nou eens!’ De verkoop van vinyl ligt inmiddels (net) boven die van cd’s. Harry Styles, Taylor Swift en Lana del Rey zijn momenteel de best verkopende namen. ‘Bizar, maar de re-issue van een album van One Direction uit de jaren 90 is niet aan te slepen. De reden? Harry Styles zat in die boyband.’

4. Plaatboef

Ook Nico Kruithof is een vertrouwd gezicht voor veel Utrechtse muziekliefhebbers. ‘Ik zit hier al 38 jaar en Plaatboef is inmiddels de oudste platenzaak van Utrecht.’ Een economische crisis, een persoonlijke crisis, covid en een projectmakelaar die zijn pand aan de Oudegracht (tevergeefs) probeerde op te kopen hebben Kruithof niet klein gekregen. ‘Mijn kracht is dat ik altijd mijn eigen ding ben blijven doen en dat ik nogal eigenwijs ben’, vertelt hij lachend. ‘Zo ben ik eind jaren 80 elpees blijven verkopen, ook toen de cd in opkomst was.’ Kruithof verkoopt vooral de klassiekers: ‘Fleetwood Mac, The Doors, The Beatles, Bowie, Nirvana. En jazz. Maar dat komt ook door mijn assortiment natuurlijk.’

5. Reset Records

Vlakbij het Wilhelminapark zit sinds 2014 een bescheiden tweedehands platenzaak, gerund door hobbyist Rian Haan. ‘Toen ik stopte met werken ben ik met deze winkel begonnen,’ vertelt hij. ‘Ik verzamelde al 20 jaar platen en dit was een droom van mij.’ De winkel ligt een beetje verscholen, maar dagelijks passeren er veel studenten (‘wel 10.000’) op weg naar de Uithof. ‘Jongeren draaien ook weer vinyl en lopen hier regelmatig binnen. Het woord pick-up kennen ze niet overigens, alleen draaitafel haha.’ De Haan is breed georiënteerd: ‘Van de The Stones tot de Zangeres zonder Naam. Een beetje als de oude V & D.’ Tot Haans verbazing lopen jongeren ook warm voor de bekende oude albums: ‘Simon en Garfunkel, Deep Purple, The Beatles, Dire Straits, Fleetwood Mac, dat soort dingen. Zelfs The Mamas and the Papa’s!’

Eerdere publicatie in Uitagenda Utrecht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten