woensdag 12 juni 2013

Exit music


Ongeveer een half jaar geleden maakte Nanne Tepper een einde aan zijn leven. Ik schrok van dat bericht en wist niet dat de schrijver zo onder het leven gebukt ging. Zijn debuut uit 1995, 'De eeuwige jachtvelden', vond ik een intrigerend boek. Vanwege het lyrische taalgebruik en het ongemakkelijk thema (een verhouding tussen broer en zus). Ook zijn tweede boek 'De vaders van de gedachte', een roadmovie in de vorm van een roman (over een vader met zijn zieke dochter), vond ik zeer de moeite waard. Mij leek het alsof er een nieuw Nederlands literair talent was opgestaan. In 2002 verscheen nog de novelle 'De avonturen van Hillebillie Veen' en daarna werd het lange tijd stil rondom Nanne Tepper. Pas veel later hoorde ik dat hij ook muziekrecensies schreef. De muziek van Bonnie 'Prince' Billy omschreef hij ooit zo: "Als de natuur die zijn adem inhoudt." Ik had het graag bedacht. In 'De vaders van de gedachte' is een hele pagina gewijd aan de tekst van 'Exit music (for a film)' van Radiohead. Als ik me goed herinner raken zowel vader als dochter op hetzelfde moment in het lied geĆ«motioneerd. Ik vond het al een schitterend nummer, maar door het boek van Nanne Tepper kreeg het meerwaarde.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten