maandag 15 juni 2015

"Criminaliteit is niet romantisch!"


Samen met een vriend uit Rotterdam die eveneens een detentieverleden heeft, zet de Utrechtse Karim Boulidam zich in om ex-gedetineerden (en kwetsbare jongeren) op het rechte pad te houden. 

Tweede kans
"Ex-gedetineerden hebben vaak moeilijkheden om terug te keren in de maatschappij. Vaak geldt het motto: eens een dief, altijd een dief. Daar willen wij verandering in brengen." Aan het woord is Karim Boulidam, een van de twee oprichters van 'Made in Prison', een nieuw magazine over detentie en terugkeer: "Mensen die vrijkomen worden dikwijls dubbel gestraft: zonder een verklaring van goed gedrag kom je bijna nergens aan de slag. Wij willen die groep een eerlijke tweede kans bieden." Boulidam is 'ervaringsdeskundige': ruim 1460 dagen bracht hij door in de cel. Het motiveert hem extra om mensen met een detentieverleden te helpen: "Ik heb dertien jaar van mij leven verspild en heb dus wat in te halen."

Geromantiseerd
De eerste editie van 'Made in Prison' oogt professioneel en besteedt onder andere aandacht aan een moeder die haar zoon opzoekt in de gevangenis, een ex-voetballer ("de panna-koning uit Oost") die een groepje jongens niet alleen voetbaltrucjes, maar ook discipline en respect bijbrengt en een confronterende ontmoeting tussen dader en slachtoffer. Boulidam: "Het is onze bedoeling om mensen te prikkelen met het tijdschrift. Niet op een sensatiebeluste manier, maar door de andere kant van criminaliteit te laten zien".

Samen met zijn kompaan Reynaldo Adames geeft hij ook voorlichting op scholen: "Veel jongeren hebben een geromantiseerd beeld van de misdaad. Dat willen we volledig onderuit halen. Ik vertel bijvoorbeeld over mijn toekomstdromen die ik had toen ik op de havo zat, en hoe het met mij verliep. Van de gevolgen heb je de rest van je leven last."

Onderwijs
De themalessen op middelbare scholen en de introductie van het tijdschrift 'Made in Prison' zijn lovenswaardige initiatieven, maar het tweetal wil meer. Boulidam: "We zijn nu vooral preventief bezig, maar in de toekomst gaan we ons meer richten op begeleiding: we willen mensen opleiden die ex-gedetineerden gaan coachen." Ook zijn er plannen voor de start van een koffiebar ("Om werkgelegenheid te creƫren voor vier of vijf mensen die uit detentie komen'') en de financiering van opleidingen voor gemotiveerde ex-gevangenen. Tweede Kamerlid Ahmed Markouch lanceert in het tijdschrift alvast het idee van TBO (Ter Beschikking van Onderwijs), in plaats van TBS. Boulidam: "Wij zouden het een mooi initiatief vinden als aan de hand van studieresultaten bepaald wordt of je eerder vrijkomt."

"In het begin kreeg ik veel kritiek van mijn oude vrienden, die zeiden: "Denk je dat je beter bent dan wij?" Ook werd ik uitgelachen over de stichting, maar nu ze zien dat het echt loopt vragen ze me lachend: "Heb je werk voor mij?"

Eerder verschenen in het Stadsblad.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten