vrijdag 11 december 2015

Sven Ratzke creëert zijn eigen David Bowie


Met de voorstelling 'Starman' trekt Sven Ratzke langs de nationale en internationale podia. Woensdag en donderdag speelt de zanger/entertainer zijn Bowie-show in de Utrechtse Stadsschouwburg: "Hij zou het zelf vast erg leuk vinden."

Niet toevallig
Idolaat van David Bowie is Sven Ratzke niet, zo bekent hij, maar de man fascineert hem wel mateloos: "Bowie is altijd als een schim in mijn leven aanwezig geweest. Hij is een mysterie die zichzelf steeds opnieuw uitvindt en geen risico schuwt. David Bowie heeft de moderne popster uitgevonden." Helemaal toevallig is het niet dat Sven Ratzke met een voorstelling over de Britse muzikale kameleon op de proppen komt: "Mijn carrière is begonnen met performances van Brecht, Weil en Brel: die hoor je ook bij Bowie terug. Ook speelde ik in een punkrockshow, 'Hedwig and the Angry Inch', een transseksuele vrouw die erg beïnvloed is door hem. En Bowie droeg in de jaren zeventig vaak maskers, dat heb ik ook veel gedaan. Tijdens een moment van verlichting kwam opeens alles samen."

Berlijn
Vijftien jaar geleden begon Sven Ratzke met zijn theatershows, nu speelt hij wereldwijd voor volle zalen. Dat de première van 'Starman' in Berlijn plaatsvond is niet zo vreemd: Bowie woonde er enige tijd en drie van zijn meest geprezen albums stammen uit die periode: 'Heroes', 'Low' en 'Lodger'. Reageren onze oosterburen eigenlijk anders op zijn voorstelling dan Nederlanders? Ratzke (zelf half-Duits): "In Duitsland zijn de reacties euforischer, Duitsers hebben meer talent om te bewonderen. Maar dat Bowie in Berlijn heeft gewoond kan hierbij ook een rol spelen. "

Rollercoaster
'Starman' is geen tribute-show is, zo benadrukt Ratzke, maar een eigen interpretatie van het werk van Bowie: "Het is een hommage aan zijn geweldige oeuvre, maar ik schep wel mijn eigen 'Ratzke-wereld'. De show is een soort rollercoaster van fantasie en realiteit." En stel dat de meester zelf in de zaal zou zitten? "Ik zou het geweldig vinden als hij langskomt en ik heb ook het gevoel dat dat gaat gebeuren binnenkort, bijvoorbeeld als we in New York optreden. Ik denk dat hij onze voorstelling erg leuk zou vinden." Komen de mensen nog iets nieuws te weten over David Bowie? "Hij heeft meer humor dan veel mensen denken."

Eerder verschenen in het AD Utrechts Nieuwsblad.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten