vrijdag 11 december 2015

Voormalig voorman van GEM heeft een nieuwe band


Met de puntige rock van GEM timmerde hij tien jaar geleden al flink aan de weg, met zijn nieuwe formatie Bewilder gaat hij meer voor de melodie. Een interview met de Utrechtse muzikant Maurits Westerik.


Vlieland
In een café aan de Oudegracht vertelt Maurits Westerik over het ontstaan van Bewilder (in 2013), en over het debuutalbum: "Met een paar muzikale vrienden toog ik naar Vlieland om wat ideeën en demo's uit te werken. Het was niet mijn bedoeling om daar een nieuwe band te beginnen, maar het klikte zo goed dat we besloten Bewilder op te richten." De titel van de cd, 'Dear Island', is een ode aan het Waddeneiland: "Het eiland is heel weids door de zee en de horizon. Dat hoor je op ons album terug. En de vele muzikale wendingen op het album verwijzen naar de diversiteit van Vlieland, net als de sfeer van de liedjes die variëren van dromerig en weemoedig, tot meeslepend, druk en groovy. Ook als band voelen we ons een eiland, gevormd door de wind en de zee."

Op gevoel
Zo'n tien jaar geleden was Maurits Westerik behoorlijk succesvol met de alternatieve Utrechtse rockband GEM. Het was een mooie tijd ("Het beste excuus om niet te hoeven studeren"), maar in Bewilder kan hij meer zijn ei kwijt: "Ik wil zeker niet afrekenen met GEM, maar de band werd op een gegeven moment vooral geleid door de krantenkoppen." Voor de nummers van Bewilder nam hij meer tijd, zodat die gevarieerder en meer uitgebalanceerd zijn geworden: "Met GEM speelden we op de energie, met Bewilder spelen we meer op gevoel. Het kan ook dynamisch klinken door zacht te spelen." De scherpe randjes zijn wel gebleven: "We probeerden ieder nummer anders te laten eindigen dan dat het begon."

Teamspeler
Na het uiteenvallen van GEM in 2012 ("Per plaat ging er wel iemand weg") trad Westerik op met onder andere Tim Knol en Anne Soldaat. Soms speelde hij solo, maar hij beschouwt zichzelf als een teamspeler: "Ik heb feedback nodig en het gevoel dat je iets samen doet. Ik ben echt een teamjongen: ik zou eerder voetballer zijn dan handloper. Voor mij was het dan ook een cadeau toen de andere muzikanten met mij een band wilden beginnen op Vlieland."

Eerder verschenen in het AD Utrechts Nieuwsblad.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten