donderdag 28 april 2016

Lucky Fonz III: een muzikaal buitenbeentje


Nederlandstalige synthipop voert de boventoon op het laatste album van Lucky Fonz III 'In je Nakie', maar er is ook weer ruimte voor humor en ontroering. Vrijdag treedt de zanger/liedjesschrijver op in TivoliVredenburg.


Een beetje oneerbiedig zou je het oeuvre van Lucky Fonz III schizofreen kunnen noemen: vrolijke huppelpop en droevige ballades wisselen elkaar moeiteloos, en soms ook schaamteloos af. De Amsterdammer zingt net zo makkelijk over leuke seks als over dreigend terrorisme: "Het leven heeft oppervlakte en diepgang: het ene hoort bij het andere. Iedereen is wel eens verliefd en iedereen voelt zich wel eens rot. Ik wil het hele scala aan menselijkheid laten horen in mijn muziek." Of zijn liedjes de luisteraar vrolijk stemmen of ontroeren is hem om het even: "Als ze maar naar me luisteren."

Compliment
Over media-aandacht heeft hij geen klagen -zijn lied "Linde met een E" wordt veel gedraaid- maar Lucky Fonz III beschouwt zijn muziek wel als excentriek: "Mijn liedjes zijn totaal anders dan wat je verder allemaal op de radio hoort." Zijn laatste album "In je Nakie" werd positief onthaald: "Ik kreeg niet eerder zoveel emotionele reacties. Mensen zeggen bij een optreden: dat is mijn liedje!" Het mooiste compliment kreeg hij van een jongen die besloot om zelf muzikant te worden, nadat hij Lucky Fonz III live had zien spelen: "Die jongen vertelde me onlangs dat hij bij de talentenjacht van Giel Beelen een liedje mocht spelen. Dan denk ik: okay, ik heb toch iets goeds gedaan. Ik moest bijna huilen toen ik dat hoorde."

Geen voorkeur
De teksten van Lucky Fonz III lijken naïef, maar zijn vaak spitsvondig en geestig, zoals in "Zeilmeisje": "Wat begon als een masker is nu mijn gezicht/wat begon als een inktvlek is nu mijn gedicht/wat begon als een pose is nu mijn beroep/wie nu op de tribune zit zat vroeger op de stoep". Zijn laatste cd is geheel Nederlandstalig, maar voorheen zong Lucky Fonz III ook in het Engels. Een voorkeur heeft hij niet: "Ik ben niet poëtisch vaardiger in de ene of in de andere taal. Nederlands is mijn moedertaal en Engels is mijn culturele moedertaal. Het belangrijkste is dat mensen me verstaan. Ik zou het liefst in alle talen willen kunnen zingen."

In het verleden neigde Lucky Fonz III nog wel eens naar somberheid, maar momenteel is hij positief geluimd: "De tour bij het album loopt supergoed, ook Utrecht is al uitverkocht!" Hij kwalificeert Utrecht als de muzikale hoofdstad van Nederland: "Er is een hele levendige en betrokken muziekscene." Een liedje over de stad heeft hij zelfs nog op de plank liggen: "De titel? "In Utrecht wonen meisjes.""

Geen opmerkingen:

Een reactie posten