dinsdag 27 oktober 2020

Vrijplaats voor bands 


Vierde dB’s vorig jaar nog zijn 25-jarig bestaan, nu is het nog maar de vraag of de oefenstudio in de Cartesiusdriehoek kan blijven. De komende jaren verrijst daar namelijk een groen woon-, werk- en leefgebied met drieduizend nieuwe woningen. Een deel daarvan wordt gebouwd boven op het monumentale CAB-gebouw waarin dB’s zetelt.


Talloze bekende en minder bekende Utrechtse bands hebben er gerepeteerd in een van zeventien oefenruimtes, opgetreden in de concertzaal of een album opgenomen in Studio Moskou. Wat betekent het verdwijnen van dB’s voor de lokale muziekscene? Een gesprek met drie mensen die nauw bij de studio’s betrokken zijn. ‘dB’s is een kloppend hart voor popmuziek in Utrecht. En zonder kloppend hart stroomt er geen bloed door de stad.’ 

Paul de Brabander, eigenaar en oprichter:

‘Ik heb goede hoop dat we mogen blijven omdat dit de wens is van alle betrokkenen: de NS (voormalig eigenaar van het CAB-gebouw dat ooit dienst deed als rangeerterrein, railwerkplaats en autobusgarage van de NS, red.), projectontwikkelaars, gemeente Utrecht en wij zelf natuurlijk. Het zou doodzonde zijn als we alles moet afbreken wat we hebben opgebouwd. Er zal wel het een en ander moeten gebeuren aan de geluidsisolatie en – in verband met luidruchtige bezoekers die ‘s nachts huiswaarts gaan – de locatie van de uitgang. Over de kosten die dat met zich meebrengt, zijn wel zorgen. We zijn nu aan het uitrekenen wie wat gaat betalen. Verder is de bereikbaarheid een punt van aandacht: het is de bedoeling dat de nieuwe wijk autoluw wordt, maar veel van onze bezoekers en muzikanten komen met de auto.

dB’s is een van de pijlers van de muzikale infrastructuur van Utrecht en biedt een podium én een springplank voor bands die nog te klein zijn voor EKKO of TivoliVredenburg. Bands die hier repeteren, staan soms een jaar later in een van de grotere zalen van de stad. De muzikale diversiteit is groot: van reggae, soul en metal tot Marokkaanse bands. Bovendien heeft dB’s een educatieve functie, want ook de Nederlandse Pop Academie huist hier.

Voor mij is dB’s is de plek waar ik vrijheid voel. Die vrijheid wil ik ook bieden aan muzikanten die hier repeteren, en aan het personeel. Bij dB’s kun je jezelf zijn.’


Blaudzun, repeteert al sinds 2009 in dB’s:


‘dB’s is een fijne mengelmoes van amateurs en professionals. Alles loopt er dwars door elkaar. Er is bijna geen Utrechtse muzikant die er niet gerepeteerd of opgetreden heeft. Bands als John Coffey en Kensington zijn vanuit hier uitgevlogen en hebben soms de wereld veroverd. De sfeer in dB’s is ook te gek, dat vind ik heel belangrijk. Regelmatig kletsen mijn bandleden en ik buiten op het terras bij met andere muzikanten.

Ik vind het mooi als bestaande gebouwen, zoals het CAB, worden hergebruikt voor culturele initiatieven. Het is wel jammer dat zoiets altijd tijdelijk moet zijn. Ik begrijp de bezwaren van de investeerders m.b.t. de geluidsoverlast, maar met dB’s haal je een essentieel onderdeel weg van Utrecht. Het is een kloppend hart voor de popmuziek in Utrecht, en zonder een kloppend hart stroomt er geen bloed meer door de stad. Het is misschien denkbaar dat dB’s verhuist naar een andere plek, maar het is ondenkbaar dat het verdwijnt. Wat ik persoonlijk het mooist vind van dB’s? Het magische moment in de oefenruimte als er uit niets iets ontstaat: een nieuw lied.’


Silvia Vermeulen, eigenaar en producer Studio Moskou:

‘Ik ben vooral teleurgesteld. In het Koersdocument van 2017 (opgesteld door NS, de gemeente, omwonenden en ondernemers, red.) stond nog dat dB’s zeker zou blijven. Er zouden ook andere culturele dingen komen, een paar winkels en een groen dak. Dat was best een redelijk plan. Nu wordt het veel dichter bebouwd en komen boven op ons gebouw ook woningen. Het draait allemaal om geld. Ik kan bijna niet geloven dat ze de stekker eruit willen trekken. Een wereld zonder dB’s kan ik me niet voorstellen. Ik preek voor eigen parochie natuurlijk, maar deze plek is te belangrijk. Bekende Utrechtse namen als Spinvis, GEM, Ingmar Heytze en Aafke Romeijn hebben hier opgenomen, maar ook Within Temptation en veel bands uit het undergroundcircuit, zoals Astrosonic en Toner Low. Muzikanten voelen zich op hun gemak in Studio Moskou, er heerst een soort huiskamersfeer. Het SJU Huis, RASA, het UCK en Rumor zijn al verdwenen en nu zou ook dB’s nog weg moeten? We bedienen ontzettend veel muzikanten van allerlei nationaliteiten en er is veel kruisbestuiving onderling. Een bedrijf dat zo belangrijk is voor de stad, mag niet verdwijnen. Ik hoop dat alle partijen dat gaan inzien.’

Eerdere publicatie in Uitagenda Utrecht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten