woensdag 28 december 2016

Eefje de Visser wil mooie plaatjes schetsen


Op 30 december verzorgt de Utrechtse Eefje de Visser een 'late avond-show' in TivoliVredenburg. Haar laatste album Nachtlicht was al een ode aan de nacht.


"We gaan op die avond iets heel speciaals doen met kleding en licht, maar ik mag nog niet te veel verklappen", vertelt de tegenwoordig zowel in Utrecht als in Gent wonende zangeres. En het wordt toch al een bijzondere show: "Het is heel speciaal om onze tour in Utrecht af te sluiten waar ik al tien jaar woon. Ik heb het altijd een warme, mooie en bruisende stad gevonden."

Minder dromerig
Al op jeugdige leeftijd schreef Eefje de Visser haar eerste (toen nog voornamelijk Engelstalige) liedjes. Enige bekendheid verwierf ze in 2009 na het winnen van de Grote Prijs van Nederland, en tijdens haar optreden de dag ervoor bij DWDD. Begin vorig jaar verscheen haar derde album Nachtlicht, waarop ze een voller en meer elektronisch geluid laat horen dan op haar eerste cd's. Die werden vooral gekenmerkt door dromerige, ingetogen (Nederlandstalige) pop. Op haar eerstvolgende album zal ze die trend voortzetten, zo verklapt ze alvast: "Die gaat meer klinken zoals we al een tijdje live klinken: frisser, energieker en minder zweverig. Meer extravert ook."

VRT-Journaal
Sinds ze een Belgische vriend heeft pendelt Eefje op en neer tussen Gent en Utrecht. Ze klinkt al aardig Vlaams als ze zegt: "Ik ga daar een beslissing in moeten maken." Het vele reizen voor de optredens en de liefde is niet altijd even makkelijk. Ze denkt erover om zich in België te vestigen waar ze intussen al behoorlijk aan de weg timmert. Vorige week haalde ze met haar optreden in Gent zelfs het VRT-Journaal: "Het hoeft hier niet altijd clean en gepolijst te zijn zoals in Nederland: ze hebben meer waardering voor het lelijke in de muziek. Als band hoef je in België dus minder bang te zijn om fouten te maken. Dat bevalt me wel."

Filmpje
Hoe haar, vaak associatieve teksten en dromerige melodieën tot stand komen, het is Eefje al vele malen gevraagd. "Het werkt bijna psychologisch met wat er allemaal in mijn hoofd gebeurt. Dat gaat onbewust. Het is niet zo dat ik iets zie of hoor en denk: daar ga ik een liedje over maken." Beeldtaal speelt een belangrijke rol: "Ik word vaak geprikkeld door beelden en wil met mijn muziek mooie plaatjes schetsen. Een boodschap heb ik eigenlijk niet, het is meer een persoonlijke wirwar van wat ik voel of van wat er aan de hand is. Daarbinnen wil ik een soort filmpje maken."

Eerdere publicatie in het Stadsblad. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten