dinsdag 13 december 2016

Janne Schra wederom het podium op met Room Eleven


Na een stilte van zes jaar gaat de Utrechtse jazzpopband Room Eleven weer de podia op, voor een eenmalige concertenreeks. Zangeres Janne Schra: "Het was alsof ik oude schoenen aantrok die meteen weer goed voelden."

Verbazingwekkend eigenlijk dat de succesvolle band er na een paar jaar al de brui aan gaf. Er verschenen twee mooie albums, ‘Six White Russians And A Pink Pussycat’ (waarvan een nieuwe editie op vinyl uitkomt) en 'Mmm… Gumbo’, in 2008 ontving Room Eleven een Gouden Plaat en er waren optredens op grote festivals als North Sea Jazz en Montreal Jazz. Toch koos Janne Schra haar eigen pad: "Zes jaar lang zat ik in een straaljager: ik zag niks meer en raakte mezelf een beetje kwijt. Ik wilde mijn eigen verhaal vertellen."

In 2010 ging ze solo verder, eerst onder haar schilderspseudoniem Schradinova (de zangeres volgde in Utrecht de Hogeschool voor de Kunsten en op dit moment exposeert ze haar schilderijen) en twee jaar later onder haar eigen naam. Na twee soloalbums, die een prima respons kregen, ontstond bij Schra de behoefte om weer met haar oude band te gaan spelen: "Tijdens mijn solocarrière ben ik me meer op folk en blues gaan richten en een beetje van de jazz afgeraakt. Ik begon de muziek van Room Eleven te missen." Samen met haar voormalige bandleden ging ze rond de tafel zitten. "We waren het er al snel over eens dat Room Eleven heel bijzonder was en dat het leuk zou zijn om weer iets te gaan doen. Toen zijn we onze agenda's gaan trekken."

Het samenspelen met haar muzikale maatjes van zes jaar geleden (juli dit jaar was de try out in TivoliVredenburg) voelde gelijk vertrouwd: "Het was alsof ik oude schoenen aantrok die meteen weer goed voelden." Wel blijft het waarschijnlijk bij de vijf geplande optredens in Nederland: "Het wordt geen doorlopend verhaal denk ik, ieder van ons volgt nu ook zijn eigen traject. Maar ik sluit niks uit, we laten het op ons afkomen." Zien de bezoekers nu een andere Janne Schra als frontvrouw dan tien jaar geleden? "Ja, ik sta er nu zelfzekerder bij. Met vallen en opstaan heb ik geleerd om op het podium te staan, ik heb een eigen manier gevonden om dat te doen." Ze kijkt uit naar de optredens met Room Eleven: "Ik vind het superleuk om de oude tijden te herleven."

Eerdere publicatie in het AD/UN.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten