woensdag 27 juli 2016

De Oost-Europese bedelaars: sneu of een plaag?


Diverse media berichtten over een toenemend chagrijn bij Utrechtse winkeliers over de vele Oost-Europese bedelaars. Het Stadsblad peilde de meningen bij ondernemers en bewoners op de Mariaplaats.

Daan Degenaar, werkzaam in een kledingzaak, reageert vrij mild: "Ik vind het vooral zielig, ze doen het echt niet voor hun lol. Ze hebben ook geen negatieve invloed op mijn klandizie, want ze worden meestal snel weggestuurd door de Stadswacht. Ik geef ze ook altijd wel wat: bananen of een zak mandarijnen." En als er sprake zou zijn van uitbuiting? "Als ze geronseld worden is dat zeker niet goed en moet er iets aan gedaan worden."

Ook buurtbewoonster Evelien toont mededogen: "Ik heb er geen problemen mee. Ik vind het vooral moeilijk en sneu om te zien. Soms geef ik ze geld." Leo Spee van boekhandel De Wijze Kater is minder positief over de bedelaars: "Ze spreken mensen op een agressieve manier aan. Ook vallen ze mijn klanten lastig. Ja, het klopt dat bedelen is toegestaan in Utrecht. Dan moet de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) maar veranderd worden. Het is een plaag eigenlijk." Buurtbewoner Gilbert sluit zich hier bij aan: "Ik stoor me er ook behoorlijk aan. Het is zeker een kwalijke zaak dat die mensen worden uitgebuit, maar het hoort niet in Utrecht. De gemeente zou meer moeten doen: de regels veranderen en ze aanpakken!"

De gemeente kan momenteel alleen optreden bij overlast van de zwervers. In de APV staat namelijk dat bedelen is geoorloofd in Utrecht. Dus zolang de bedelaars niemand tot last zijn, kan de gemeente niks doen.

Eerdere publicatie in het Stadsblad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten