donderdag 14 juli 2016

Nieuw platform voor jeugdige muzikanten


Muzikantenonder18.nl biedt jonge muzikanten de kans om hun muziek te presenteren aan een groter publiek. Door hun muziek te uploaden, maken ze kans op een professionele studio-opname.


De man achter Muzikantenonder18.nl is Teunis van der Hofstad (18 jaar). De eerstejaars student economie is in zijn vrije tijd drummer en producent: "Toen ik een aantal jaar geleden mijn eigen muziek op YouTube en Soundcloud zette, kreeg ik vaak niet meer dan twintig views en slechts enkele reacties van vrienden. Ik wilde mijn muziek wel delen met anderen en ontdekte dat er geen laagdrempelig podium voor jongeren bestaat. Ik besloot toen een digitaal platform op te zetten voor muzikanten onder 18 jaar, voor alle muziekstijlen."

Wedstrijd
Met de hulp van zijn achterbuurman ontwierp Van der Hofstad een website voor het platform. Studenten van het Grafisch Museum gaven er vervolgens een professioneler gezicht aan. Het plan was om een aantal keer per jaar een wedstrijd uit te schrijven, steeds voor een andere muziekstijl: "Variƫrend van jazz tot pop." De winnaar krijgt de mogelijkheid om een professionele studio-opname te maken: "Nadat ik vele muziekstudio's via de mail had benaderd, wilde 'Java Jam' in Oudewater uiteindelijk met ons meewerken." Jeugdige muzikanten kunnen hun opname op de website plaatsen en zo stemmen verzamelen.

Publiciteit
Maar eerst is de website toe aan een opknapbeurt: "Op mobieltjes draait hij nog niet goed, het stemmen loopt niet en het design kan beter". Vorige maand is Van der Hofstad een crowdfunding-actie gestart om de site verder te ontwikkelen: "Het doel is om 800 euro binnen te halen, momenteel zitten we rond de 1700 euro. We hebben nog ongeveer 29 dagen de tijd, dus het wordt wel krap." Maar elke vorm van aandacht voor zijn muziekplatform is meegenomen: "Het idee is niet alleen om geld op te halen, maar ook om publiciteit te krijgen en samenwerkingsverbanden aan te gaan."

Dat laatste lijkt alvast te lukken, want TivoliVredenburg heeft Van der Hofstad laten weten dat ze haar podium Rabo Open Stage beschikbaar wil stellen voor getalenteerde muzikanten onder de 18 jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten