woensdag 27 juli 2016

'Liever een trein achter mijn huis dan een snelweg'


Vanwege een spooruitbreiding op het traject Utrecht CS - Leidsche Rijn moeten meer dan 350 bomen rondom de Cremerstraat, Galjoenstraat, Thomas a Kempisplantsoen het veld ruimen.

Een deel van het park tegenover de Cremerstraat zal hierdoor verdwijnen. Buurtbewoner Ming Chao: "We hebben alles gedaan om het te voorkomen: er is zelfs een petitie ondertekend door de straatbewoners. Maar het wordt toch doorgezet. Het is jammer van de mooie omgeving." Een andere bewoner van de Cremerstraat, Hans Breidebach, begrijpt het besluit tot spoorverbreding wel: "Ik heb de petitie niet getekend. Een extra spoor is volgens mij noodzakelijk is: Het is van landsbelang dat er meer treinen rijden."

Geert de Keulenaar, die pal naast het spoor woont, reageert laconiek: "In een stad spelen vele belangen en je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Ik heb de petitie niet ondertekend omdat ik wel begrijp dat het spoor verbreed moet worden. De overlast valt ook wel mee. Ik heb liever een trein achter mijn huis dan een snelweg ha ha." Een passerende vrouw (die anoniem wil blijven) betreurt het dat het park voor haar deur verdwijnt: "Het is een unieke honden-uitlaatplek in Utrecht-West. De belangen van kinderen worden overal behartigd, maar niet die van honden. De plek heeft ook een sociale functie." 

Een stukje verderop, in de Galjoenstraat, komt een geluidswal tegen de verwachte geluidsoverlast. Wout Morren: "Ik heb mijn hele jeugd langs het spoor gewoond en ben niet beter gewend. Een geluidswal lijkt me dan ook voldoende." Ook buurtbewoner Hans Tersteeg kijkt niet op tegen het extra treinverkeer: "Ik woon hier al dertig jaar en het geluid went. Gelukkig komt het extra spoor aan de andere kant van onze straat, dat scheelt."

Het besluit van ProRail tot spoorverbreding ligt t/m 31 augustus ter inzage bij de gemeente Utrecht. 

Eerdere publicatie in het Stadsblad. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten