donderdag 23 maart 2017

Abstracte animatie van Johan Rijpma op HAFF


Woensdag 22 maart gaat de twintigste editie van het Holland Animation Film Festival (HAFF) van start. Het festival vindt plaats op diverse locaties in Utrecht, met Louis Hartlooper Complex als kloppend hart.

Op het HAFF worden meer dan 450 lange en korte films, installaties, strips en games vertoond. Ook zijn er diverse competities, speciale programma’s, presentaties en talkshows. De opening van het HAFF vindt plaats in de Cinemec. Dan zal ook 'Extrapolate' van de Utrechtse filmmaker Johan Rijpma te zien zijn.

Het ontstaansproces van deze korte film was bijzonder: "Deze animatie heb ik voor een groot deel in Tokyo gemaakt bij een residentie, waar animatoren uit de hele wereld negentig dagen waren uitgenodigd om aan een animatie te werken," vertelt Rijpma. Een vruchtbare plek om te creëren. "Daar vindt echt een kruisbestuiving plaats tussen landen en kunstenaars." Rijpma studeerde in Hilversum aan de HKU Image en Media Technology en maakt vooral experimentele films, video's en animaties, waarbij hij eenvoudige objecten vaak plaatst in een experimentele setting. Of, zoals hij het zelf zegt: "Ik richt me in mijn films met name op het creatieve proces en de onvoorspelbaarheid die daar in zit."

Surrealistisch
Rijpma expliceert zijn werkwijze bij 'Extrapolate': "In mijn vorige films haalde ik die onvoorspelbaarheid uit externe objecten en materialen, bij 'Extrapolate' heb ik het omgedraaid en haal ik de onvoorspelbaarheid uit de voorspellingen zelf." Hij vervolgt: "Je ziet in de animatie dat ik een lijn teken door een raster. Dan extrapoleer ik die lijn, d.w.z. ik trek de lijn door buiten het raster. Die beweging wordt vervolgens ook weer geëxtrapoleerd. Daardoor ontstaat een langzame en surrealistische vervorming van het proces." Dat klinkt vrij abstract. "Het is een abstracte animatie inderdaad, maar het is ook een link naar het onvoorspelbare en voorbijgaan aan datgene wat je al weet: de voorspellingen."


Rijpma werkte meer dan een jaar aan de twee minuten durende animatiefilm. "Er ontstaan steeds meer transformaties en vervormingen en de tekeningen worden steeds complexer. Dus neemt de tijd toe die je nodig hebt om de animatie te maken." 

Eerdere publicatie in het Stadsblad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten