donderdag 23 maart 2017

Wereldburger en muzikant Kim Janssen pakt het grootser aan


Op 31 maart presenteert Kim Janssen in De Helling zijn nieuwe album 'Cousins', waarop herinneringen, realiteit en spiritualiteit samenkomen.


Door het ontwikkelingswerk van zijn vader reisde Kim Janssen al op jeugdige leeftijd de wereld over. Via Thailand en Cambodja kwam hij in Nepal terecht waar hij een groot deel van zijn jeugd doorbracht. Op 'Cousins' kijkt Janssen terug op die jaren. "Beelden en herinneringen heb ik gecombineerd met ervaringen van nu. Zo is het een mengelmoes van absurd realisme geworden." Over de titel 'Cousins' zegt hij: "Dat woord fascineert me al lang. Het is een interessant fenomeen: je hebt een bloedband samen, maar vaak ken je elkaar nauwelijks."

Eigen verhaal
Popfestival Noorderslag vormde de succesvolle vuurdoop van het album. Een optreden in Londen volgde, en Antwerpen, Berlijn en Parijs staan nog op de rol. "Onze muziek werkt ook internationaal blijkbaar. In april verschijnt er een speciale uitgave van de cd in Japan." Thematisch gezien pakt Janssen het op 'Cousins' anders aan dan op zijn eerdere albums. "Dat waren meer conceptplaten. Op mijn nieuwe album vertelt elk nummer zijn eigen verhaal." Dat het drie jaar duurde aleer 'Cousins' het licht zag, komt vooral omdat Kim Janssen veel tijd en aandacht besteedt aan zijn teksten."Het schrijven duurt lang bij mij: mijn teksten staan centraal. Ik moet er dus volledig achter staan."

Karma
In zijn teksten op 'Cousins' verwijst Janssen naar zijn jeugdjaren in Kathmandu. "Toen ik daar woonde was er grote politieke onrust. De geur van verbrande autobanden herinner ik me nog goed. Ook weet ik nog dat de elektriciteit er vaak uitviel en dat mensen een vuurtje gingen stoken op straat." Spiritualiteit speelt ook een voorname rol op de cd van de christelijk opgevoede muzikant: "Denken over religie is een soort van tweede natuur geworden voor mij. Momenteel ben ik veel bezig met karma."

'Cousins' neigt meer naar pop dan de pastorale fluisterfolk op zijn eerste albums . "Op festivals genoot ik van de poppy bands. Deze koerswijziging is een artistieke keuze, maar ik dacht ook: dit is live veel leuker om uit te voeren."

Eerdere publicatie in het Stadsblad. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten