donderdag 23 maart 2017

De piano als afleidingsmoment


Sinds de kerst van 2016 staat er in de centrale hal van het UMC een piano. Even leek het erop dat hij moest verdwijnen, maar dankzij donaties kan de piano blijven staan.


Patiƫnten, bezoekers en medewerkers kruipen regelmatig achter het klavier in het UMC. Het niveau van het pianospel is heel behoorlijk, zegt Karen van Gelder van het UMC. "Met regelmaat hoor je erg mooie stukken voorbij komen." Het initiatief voor de piano is afkomstig van de Vrienden van het UMC Utrecht, die tijdens de kerstperiode iets extra's wilden doen voor patiƫnten en bezoekers. Dat bleek een succes. "We kregen zoveel mooie en warme reacties op de piano dat we besloten om hem te laten staan," zegt Van Gelder.

Afleiding
Even leek het alsof er niet voldoende geld zou zijn om de piano voor langere tijd te huren. Maar dankzij een oproep en een actie van de stichting Vrienden van het UMC kan de piano toch behouden blijven. En dat is mooi, want pianospelen is een ideaal afleidingsmoment. "Niemand komt voor zijn plezier in een ziekenhuis. Door dit soort initiatieven hopen we het een klein beetje draaglijker te maken om hier te zijn," zegt Van Gelder. Bovendien kan de echte liefhebber zo zijn of haar pianospel op peil houden. Initiatiefnemer Marco Houterman: "Als het je hobby is en het is mogelijk om in het ziekenhuis je hobby uit te oefenen, is dat natuurlijk geweldig."

Blijven staan
Bij RTV Utrecht vertelde de 15-jarige Yassine Sahabuddin onlangs over het plezier dat hij aan de piano beleeft. Hij verblijft vaak noodgedwongen in het UMC vanwege een bloedziekte. "Als ik hier zit te wachten, kruip ik liever achter de piano dan achter mijn mobieltje." Regelmatig houden passanten even halt als Yassine aan het spelen is. "Mensen blijven staan en luisteren. Zijn pianospel wordt met veel enthousiasme onthaald," vertelt Houterman. Dat de piano voorlopig blijft staan in het UMC, kan Yassine dus wel bekoren. "Als ik me slecht voel, ga ik er achter zitten en voel ik me weer iets beter."

Het UMC is niet het enige ziekenhuis waar een piano staat. Ook in Zutphen, Rotterdam en Almere zorgt een piano voor enig muzikaal vertier. En op diverse stations kunnen liefhebbers tegenwoordig ook plaatsnemen achter het klavier. 

Eerdere publicatie in het Stadsblad. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten