donderdag 23 maart 2017

Passie en melancholie in Molen de Ster


Zaterdag speelt de Balkanformatie Bikavar in Molen de Ster. Deze week brengt het negenkoppige gezelschap haar tweede album uit.


"Vooral de combinatie van passie en melancholie in die muziek spreekt me erg aan", vertelt zangeres Miranda van Kuik. "Hoe vrolijk een lied ook is: er zit altijd wel een vleugje mineur in." Ze trekt een lijn van Balkanmuziek naar het leven zelf: "Vier het als het goed gaat, want het kan zo weer anders worden. En gaat het slecht: blijf toch zingen en dansen!" Volgens Van Kuik is het een kwestie van mentaliteitsverschil tussen het westen en het oosten: "Het heeft met overgave aan het leven en je gevoelens te maken. Dat kunnen we hier niet zo goed."

Spannende ritmes
Op geheel eigen wijze vertolkt Bikavar traditionele nummers uit Griekenland, Macedonië, Servië, Roemenië en Turkije. De aanstekelijke Balkanmuziek van de negenkoppige Amsterdams/Utrechtse formatie doet het goed bij alle leeftijden. "Mijn moeder van 85 jaar stond onlangs bij een optreden te dansen en ook kinderen bewegen vaak mee", vertelt trombonist Elselien Van der Graaf. "Door de spannende ritmes vinden veel mensen het wel moeilijk om op te dansen." Voor zangeres Van Kuik zit daar juist de charme: "Die onvoorspelbare ritmes vind ik juist interessant. Ik word heel blij van onregelmatige maten. Dat geeft precies de energie aan onze muziek die ik zelf ook voel."

Fonetisch
Tekstueel zal het soms wel niet zo eenvoudig zijn om de Balkanliederen ten gehore te brengen. "We spelen voornamelijk traditionals, en de teksten daarvan kunnen we altijd wel vinden. Met een beetje geluk zit de vertaling er dan ook bij, zodat ik weet waarover ik zing," zegt Van Kuik. Soms wordt het wel iets lastiger: "Een enkel liedje uit ons repertoire kennen we alleen van een opname waarvan we niet weten waar die vandaan komt. Dat lied heb ik op gehoor uitgeschreven. Ja, ik volg bijna een cursus Oost-Europese talen op deze manier haha."

Stierenbloedwijn
De naam van de band is ontleend aan het Hongaars. "Bikavér betekent stierenbloed en is ook de naam van een Hongaarse wijn. Toen de Turken in de zestiende eeuw het Hongaarse dorp Egri binnenvielen, hadden de bewoners nog de wijn in hun baard zitten waar ze in die tijd flink van namen. De Turken, die geen wijn kenden vanwege hun geloof, dachten dat het stierenbloed was en dropen af," legt De Graaf uit. Uiteindelijk vond de band 'Bikavar' meer Balkan klinken. "Ons symbooltje is ook een stier."

Eerdere publicatie in het Stadsblad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten